Ny politisk ledelse i Blindeforbundet

På Norges Blindeforbunds 64. landsmøte ble Terje André Olsen (50) valgt til ny forbundsleder. – Jeg vil løfte frem svaksynte i så mange sammenhenger som mulig. Samtidig vil jeg jobbe for saker som gjelder svaksynte og blinde hver for seg eller som samlet gruppe, sier forbundets nye leder.

Ny forbundsleder Terje André Olsen.

Organisasjonens landsmøte ble avholdt på Hurdal syn- og mestringssenter i Akershus 19.-22. september.

Terje André Olsen er selv svaksynt og har lang fartstid i Norges Blindeforbund . Han har blant annet sittet i fylkeslaget i Aust-Agder og i flere perioder har han vært leder i Oslo fylkeslag. I mange år har var han også leder i Norges Blindeforbunds ungdom. I de siste to årene har han vært nestleder i sentralstyret.

– Det viktigste for meg er arbeid. Alle synshemmede som vil det, skal ha en jobb å gå til og få den karrieren de ønsker, sier Olsen som opprinnelig er fra Arendal.

Han er utdannet innen IT og økonomi, og frem til nå har han vært seksjonssjef i NAV.
–Jeg håper at IKT ikke lenger skal være en hindring for synshemmede på arbeidsmarkedet, og at de som kjøper IT-systemer får hjelp til å gjøre dette riktig. Det er også viktig at dette blir en del av kravene når Norge skal etterkomme EUs webdirektiv.

Olsen overtar etter Unn Ljøner Hagen som har vært forbundsleder i to perioder, tilsammen fire år.

Det nye sentralstyret i Blindeforbundet består av Terje André Olsen (50) fra Oslo, Kari Wiik (65) fra Ålesund (nestleder), i tillegg til styremedlemmene Sissel Sørensen Bye fra Oppegård i Akershus (51) og Unn Tone Forfang Jenssen (48) fra Tromsø.

1.vara er Inge Fiskvik (39) fra Bergen, 2. vara er Andreas Havsberg (45) fra Oslo, 3. vara er Lena Gimse (28) fra Melhus i Trøndelag og Brit Beate Eikehaug (65) fra Kragerø i Telemark er 4. vara. Personalrepresentant er Mariann Fossum, med vara Jane Forberg.

Vedlagt er et bilde av Terje André Olsen og det nye sentralstyret.
Bak fra venstre: Andreas Havsberg, Brit Beate Eikehaug, Inge Fiskvik, Terje André Olsen. Foran fra venstre: Unn Tone Forfang Jenssen, Lena Gimse, Sissel Sørensen Bye og Mariann Fossum. Kari Wiik var ikke til stede da bildet ble tatt.

Foto: Norges Blindeforbund

Kommunikasjonssjef Mia Jacobsen: 958 74 292

Ny forbundsleder Terje André Olsen.
Nytt sentralstyre for perioden 2019 til 2021: Bak fra venstre: Andreas Havsberg, Brit Beate Eikehaug, Inge Fiskvik, Terje André Olsen. Foran fra venstre: Unn Tone Forfang Jenssen, Lena Gimse, Sissel Sørensen Bye og Mariann Fossum. (Nestleder Kari Wiik var ikke tilstede da bildet ble tatt)

Norges Blindeforbund har cirka 9.000 medlemmer og fylkeslag i hvert fylke.

Følg saker fra Norges Blindeforbund

Siste saker fra Norges Blindeforbund

Dagens gladmelding – tildeling av midler til utvidet TT-ordning28.6.2019 15:42:46 CESTPressemelding

I dag kom det en skikkelig gladmelding fra Samferdselsdepartementet: Fem nye fylkeskommunar får utvidet TT-ordning - Regjeringa ønsker eit godt og enkelt tilgjengelig tilbod for alle. Derfor blir no Hedmark, Oppland, Hordaland, Telemark og Nordland ein del av den utvida ordninga med tilrettelagt transport for personar med nedsett funksjonsevne (TT-ordninga). Dette gir ein enklare kvardag for over 4.500 nye personar, det er særs gledelig, sier samferdselsminister Jon Georg Dale. De fem fylka får totalt 64,2 millioner kroner for 2. halvår 2019. Tildelingen er fordelt slik: Hedmark: 10 300 000 kroner Oppland: 8 520 000 kroner Hordland: 28 500 000 kroner Telemark: 7 303 519 kroner Nordland: 9 600 000 kroner Tildelingsbeløpet er fordelt etter søknad frå fylkeskommunane. - Alle fylka skal med Totalt 13 fylke er no ein del av den utvida TT-ordninga. Dette er ein statleg ordning som kjem i tillegg til TT-ordningar fylka allereie har sjølve. Den utvida ordninga skal, saman med fylkeskommunane s