MENY

Ny norsk teknologi gir store kutt i matsvinn

Del
Strekkoden vi har hatt på matvarer i over 50 år er i ferd med å fases ut. Inn kommer en 2D-kode med plass til mye mer informasjon. Med eksakt utløpsdato i koden, vil MENY-butikkene redusere matsvinnet betydelig.
I MENY-butikkene får kundene små tips.
I MENY-butikkene får kundene små tips.

Den nye 2D-koden, som foreløpig er innført på ca. 30 ulike kjøttprodukter i MENY, inneholder blant annet utløpsdato på hvert enkelt produkt. Det gjør at butikkene styrer vareflyt, nye bestillinger og nedprisingsrutiner mer presist og effektivt.

- Den nye tekniske løsningen blir en game changer i vårt arbeid med matsvinn. Ikke bare vil butikkene bli mer presise på innkjøp, de får mindre matsvinn og sparer tid og penger, sier Kenneth Skauge, bærekraftansvarlig i MENY.

Skauge mener at smarte teknologiske løsninger må til for at MENY skal nå målet om 50 prosent kutt i matsvinn innen 2025. I testperioden hos MENY ble matsvinnet redusert med 18 prosent på varene som hadde ny kode.
- På kjøtt har vi en nullvisjon, vi skal ikke kaste kjøtt. Da må vi jobbe med holdninger og rutiner, men også innføre teknologiske hjelpemidler. Husk at vi i snitt har ca. 12 000 ulike varer, løpende varepåfylling, mye ferskvarer og en krevende logistikk, sier Skauge.

Varsling nær utløpsdato
Varene med 2D-kode registreres som solgt når de har vært gjennom kassa. Dermed vet butikken hele tiden hvor mye som er igjen av en gitt utløpsdato. Er det alt for mye igjen av et vareparti, kan varene for eksempel få bedre butikkplassering. Butikken får dessuten automatisk varsling når varer nærmer seg utløpsdato, noe som gjør nedprisingsrutinene enklere og bedre.

Med dagens tradisjonelle strekkode vet butikken dato på et vareparti, men ikke om alle varene er solgt ut, blant annet fordi kunder kan ha valgt bakerst i hylla eller ansatte kan ha plassert varer feil. Butikkene bruker i dag mye manuell tid på å gå igjennom hyller for å fange opp varer som nærmere seg utløpsdato.

Den nye 2D-koden vil løpende komme på flere varer i MENY. Allerede i løpet av mai vil den være på ca. 50 av MENY og NorgesGruppens egne merkevarer.


Fakta ny kode

  • 2D-koder er foreløpig på MENYs burgere, kjøttboller og kjøttdeiger. Flere produkter kommer til, i først omgang MENY og NorgesGruppens egne merkevarer (Norfersk, Sjømathuset, Matbørsen).
  • NorgesGruppen leder prosjektet med ny varekode, mens GS1 står for selve utviklingen. De første varene er rullet ut i MENY, men også i Kiwi, Spar og Joker.
  • 2D-koden, som heter GS1 Datamatrix, er dynamisk og har plass til mye informasjon. New Zealand er eneste land i verden som har innført tilsvarende.
  • På sikt vil koden kunne inneholde kundeinformasjon; som opprinnelsessted, produksjonsdato, sertifiseringer og oppskrifter, men også info om sporbarhet, CO2-avtrykk etc. Det vil også bli mulig for forbrukere å få beskjed, via en app, om varer i kjøleskapet som er i ferd med å gå ut på dato.
  • Å gå over til 2D-kode er en stor teknisk omlegging, som blant annet krever nye scannere i butikk.
  • På sikt er det ønskelig at flere leverandører får D2-kode, men dette krever stor omstilling og varene må ha strekkoder som fungerer i alle dagligvarebutikker.

    MENY og matsvinn
  • Matbransjen står for 1/3 av all mat som kastes, dagligvare for 14% av dette.
  • MENY jobber aktivt med å kutte matsvinn med mål om halvering innen 2025.
  • Teknologi er et viktig i matsvinn-arbeidet. Da MENY innførte automatisk stekekalkulator, dvs. at data, algoritmer og salg i sanntid predikerer hvor mye brød og hvilke typer som skal stekes opp til enhver tid pr butikk, ble brødsvinnet redusert med 1,3 millioner på et år.
  • Presise bestillinger er viktigste tiltak for å få ned matsvinnet. Blir det mat til overs, har MENY ulike nedprisingstiltak: Nedprisingsdisk, Gårsdagens Brød (kr.15 pr brød), redusert pris på bakervarer før stenging, Omplassert frukt og grønt (kr. 10 pr kg) og samarbeid med Too Good To Go. I tillegg lages retter av overskuddsmat (som pytt-i-panne), mens noen butikker har avtaler med veldedige organisasjoner.

  • Her  kan du lese mer om hvordan MENY jobber med å redusere sitt matsvinn.

    Kontaktpersoner
  • Signe Bunkholt Sæter, bærekraftsdirektør i NorgesGruppen, tlf. 901372 94, signe.seter@norgesgruppen.no
  • Kenneth Skauge, bærekraftansvarlig i MENY, tlf. 970 50 222, kenneth.skauge@meny.no

Kontakter

Bilder

I MENY-butikkene får kundene små tips.
I MENY-butikkene får kundene små tips.
Last ned bilde
Kenneth Skauge, bærekraftsansvarlig i MENY
Kenneth Skauge, bærekraftsansvarlig i MENY
Last ned bilde

Om MENY

MENY
MENY
Karenslyst alle 12-14
0213 Oslo

21 61 20 00http://www.meny.no

MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 188 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2021. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet. MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.

Følg pressemeldinger fra MENY

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MENY

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye