Ny nettleiemodell fra 1. januar 2022

Elektrifiseringen av Norge krever at vi bruker strømnettet smartere enn i dag. Før vi bygger nye kraftlinjer må vi utnytte det eksisterende strømnettet bedre. Det er bakgrunnen for at Agder Energi Nett innfører ny nettleiemodell fra 1. januar 2022.
Ole-Herman Aas Cappelen - seksjonsleder nettkunde Agder Energi Nett

− Alle nettselskap i Norge er pålagt å innføre ny nettleiemodell fra nyttår, 1. januar 2022. Målet er at en ny prismodell skal gjøre det mer lønnsomt for kundene å fordele strømforbruket ut over flere av døgnets timer, sier Ole-Herman Cappelen, seksjonsleder nettkunde i Agder Energi Nett.

Behov for mer kapasitet
− Strømnettet dimensjoneres for å kunne levere strøm i de timene av året med høyest forbruk. De siste årene har bruken av strøm samtidig økt. Denne utviklingen vil medfører behov for mer kapasitet i strømnettet. Vi kan enten bruke milliarder av kroner på å forsterke nettet, eller vi kan være smarte og flytte litt på noe av forbruket, forklarer Ole-Herman Cappelen.

Innføring fra nyttår
Innføringen av ny prismodell fra 1. januar 2022 innebærer at kunder med et årlig forbruk under 100.000 kWh får differensiert fastleddet i nettleien. Agder Energi Nett har som de andre store nettselskapene i Norge valgt en modell der fastleddet differensieres etter kundenes utnyttelse av strømnettet. Fastleddet blir nå et kapasitetsledd som prises med utgangspunkt i den maksimale kapasitet kunden bruker.

Små endringer for folk flest
− Den nye modellen vil gjøre det mer lønnsomt å jevne ut strømforbruket, uten at dette skal gå ut over komfort eller sikkerhet i hjemmet. I tillegg vil den fordele kostnadene mer rettferdig. Fastleddet i den nye nettleien vil bli basert på maksforbruket i foregående måned, og her vil det være ulike trinn som bestemmer størrelsen på fastleddet. Analyser viser at vel 97 prosent av kundene vil havne i de fire nederste trinnene i modellen, som går fra 0 – 15 kW. De fleste kundene vil derfor ikke oppleve de store endringene ved innføring av ny nettleiemodell, avslutter Ole-Herman Cappelen.

Les mer om ny nettleiemodell for Agder Energi Nett her

Les mer om nye nettleiepriser for privatkunder fra 1. januar 2022 her