Ny ledelse ble valgt i Unio i dag

Ragnhild Lied er gjenvalgt til ny leder i Unio. Silje Naustvik ble gjenvalgt som nestleder, mens Alfred Sørbø ble valgt inn som ny nestleder. Valgene ble gjort i samsvar med valgkomitéens innstilling.

Ragnhild Lied tar fatt på sin tredje periode som Unio-leder ved årsskiftet. Hun ble i dag gjenvalgt på Unio-kongressen. Foto: Unio/ Helene Moe Slinning

Ragnhild Lied er gjenvalgt til ny leder i Unio. Silje Naustvik ble gjenvalgt som 1. nestleder, mens Alfred Sørbø ble valgt inn som ny 2. nestleder av Unio-kongressen.

Valgene som gjelder for tre år fra årsskiftet ble gjort i samsvar med valgkomitéens innstilling. Det var Unio-kongressen som gjenvalgte to av tre i Unios ledelse.

Ragnhild Lied tar fatt på sin tredje periode som Unio-leder ved årsskiftet. Unios sjef kom til hovedorganisasjonen fra vervet som leder av Utdanningsforbundet.

Hun har også fartstid som lærer i realfag og idrettsfag ved Stranda videregående skole og har skrevet lærebok i kroppsøving. Unio-lederen ledet Liedutvalget, som ble nedsatt av Kunnskapsdepartementet i september 2017. Utvalgets mandat var å vurdere styrker og svakheter ved  videregående opplæring, og å komme med forslag til endringer i strukturen, organiseringen og fagsammensetningen i opplæringen. Utvalget leverte fra seg utredningen Med rett til å mestre. Struktur og innhold i videregående opplæring to år senere (NOU 2019: 25). Hun har også hatt en rekke verv.

Gjenvalg for Silje Naustvik

Første nestleder i Unio ble også gjenvalgt. Silje Naustvik representerer  Norsk Sykepleierforbund, der hun også er nestleder.

Ny 2. nestleder er Akademikerforbundets mangeårige leder Alfred Sørbø. Han er i sin 8. periode som leder av Akademikerforbundet og har representert fellesordningen i Unios styre.

I Unios vedtekter § 7 er det nedfelt at kongressen velger 1. og 2. nestleder blant styremedlemmene. De er valgt for de tre neste årene fra nyttår.

Tidligere nestleder Kjetil Rekdal fratrer som nestleder i Unio etter eget ønske.

Første nestleder i Unio ble gjenvalgt på Unio-kongressen i dag. Silje Naustvik representerer  Norsk Sykepleierforbund, der hun også er nestleder. Foto:NSF
Første nestleder i Unio ble gjenvalgt på Unio-kongressen i dag. Silje Naustvik representerer Norsk Sykepleierforbund, der hun også er nestleder. Foto:NSF
Første nestleder i Unio ble gjenvalgt på Unio-kongressen i dag. Silje Naustvik representerer  Norsk Sykepleierforbund, der hun også er nestleder. Foto: NSF
Første nestleder i Unio ble gjenvalgt på Unio-kongressen i dag. Silje Naustvik representerer Norsk Sykepleierforbund, der hun også er nestleder. Foto: NSF
Ny 2. nestleder i Unio er Akademikerforbundets mangeårige leder Alfred Sørbø. Unio-kongressen valgte ny ledelse for de neste tre årene i dag. Foto:Akademikerforbundet
Unio-kongressen 2021 er fra 8. - 9. desember - foregår digitalt- og vedtar ny ledelse, forruten ny politikk på områdene lønnsdannelse, beredskap og bærekraft og klima.

Unio er partipolitisk uavhengig og er med over 389 000 medlemmer Norges største hovedorganisasjon for arbeidstakere med høyere utdanning.

Ragnhild Lied er Unios leder.