
Ny Klarna-rapport: Troms og Finnmark på netthandelstoppen i Norge

– Etter påske har innbyggerne i vårt nordligste fylke handlet hele 18 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Noen uker tidligere, like etter at de strenge koronatiltakene ble innført handlet de imidlertid langt mindre enn gjennomsnittet. Da var Oslo helt på topp. Nå ser det ut som ting normaliserer seg. Innbyggerne i nord er vanligvis de som handler mest på nett per innbygger, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Den kommunen i Norge som har handlet mest på nett per innbygger i perioden 13. april til 31. mai er Hasvik i Troms og Finnmark. Der handlet innbyggerne i snitt 71 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen.
Blant de 20 største kommunene er det Oslo og Nordre Follo i Viken fylke som troner på shoppetoppen.
Økte salgsvolumet i april med 53 prosent
– Sammenlignet med februar økte salgsvolumet en gjennomsnittsdag med hele 53 prosent i april og 37 prosent i mai. Dette er svært kraftige utslag over en så kort periode. Det viser med all tydelighet at mange har handlet hjemmefra fremfor å gå i butikken, sier Elvestad.
I rapporten Klarnas netthandelspuls har betalingstjenesten hentet inn statistikk fra samtlige av de mer enn 7000 norske nettbutikkene som benytter seg av deres løsninger. Samlet utgjør dette volumet mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norge.
Koronaperioden kan deles inn i tre klare faser
Rapporten viser at netthandelen fra mars og til og med mai kan deles inn i tre klare faser:
- En hamstringsfase der salg av spesielt mat og drikke gikk kraftig opp.
- Underholdnings- og aktivitetsfasen kom som en følge av at mange nordmenn var mye mer hjemme på grunn av de strenge koronatiltakene som ble innført midt i mars. Da opplevde Klarna en spesielt kraftig økning innenfor segmentet erotiske artikler. Kvinner økte sine kjøp i denne kategorien med hele 95 prosent fra hamstringsfasen.
- Normaliseringsfasen, som begynte like etter påske og har vart frem til nå, viser spesielt en økning innenfor sesongprodukter som biltilbehør og hus og hage.
– Det er helt åpenbart at også normaliseringsfasen blir preget av koronatiltakene. Mange skal ha sommer hjemme på grunn av smittesituasjonen. Vi bruker mer penger på hus og hage og fikser bilen før bilferien. Det gjør vi i større grad enn det som er vanlige sesongsvingninger, sier Elvestad.
Mat og drikke på nett – den store kategorivinneren
Den store kategorivinneren gjennom hele koronaperioden fra 1. mars og frem til 31. mai er mat og drikke. Nordmenn handlet hele 85 prosent mer av dette enn det de gjorde før pandemien forandret hverdagen vår.
– Det finnes en hel rekke enkeltkategorier som mange har handlet på nett for første gang. Mat og drikke er i spissen blant disse. Vi tror dette vil prege netthandelen fremover. Nye kundegrupper finner nye kategorier, og netthandelen vil trolig vokse raskere enn den ellers ville ha gjort, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Last ned og les hele rapporten "Klarnas netthandelspuls 2020" under
Fylkesshoppetoppen
Fylke |
Shoppingindeks (per innbygger) * |
Troms og Finnmark |
118 |
Oslo |
115 |
Nordland |
110 |
Trøndelag |
103 |
Viken |
102 |
Møre og Romsdal |
100 |
Vestland |
97 |
Innlandet |
96 |
Vestfold og Telemark |
92 |
Rogaland |
85 |
Agder |
78 |
Shoppetoppen - Norges 20 største kommuner
Kommune |
Fylke |
Shoppingindeks (per innbygger) * |
Oslo |
Oslo |
115 |
Nordre Follo |
Viken |
115 |
Bærum |
Viken |
114 |
Asker |
Viken |
112 |
Tromsø |
Troms og Finnmark |
111 |
Bodø |
Nordland |
111 |
Trondheim |
Trøndelag |
108 |
Lillestrøm |
Viken |
108 |
Tønsberg |
Vestfold og Telemark |
99 |
Sandefjord |
Vestfold og Telemark |
95 |
Bergen |
Vestland |
92 |
Drammen |
Viken |
92 |
Ålesund |
Møre og Romsdal |
92 |
Stavanger |
Rogaland |
87 |
Fredrikstad |
Viken |
86 |
Sarpsborg |
Viken |
85 |
Sandnes |
Rogaland |
80 |
Kristiansand |
Agder |
79 |
Skien |
Vestfold og Telemark |
77 |
*Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens handling i perioden 13. april-31. mai. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i kommunen/ fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder


Dokumenter
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: