Klarna

Ny Klarna-rapport: Troms og Finnmark på netthandelstoppen i Norge

Del
Innbyggerne i Troms og Finnmark har handlet mest på nett i Norge etter påske. En ny Klarna-rapport avslører nordmenns handlemønster etter at koronatiltakene ble innført.

– Etter påske har innbyggerne i vårt nordligste fylke handlet hele 18 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen. Noen uker tidligere, like etter at de strenge koronatiltakene ble innført handlet de imidlertid langt mindre enn gjennomsnittet. Da var Oslo helt på topp. Nå ser det ut som ting normaliserer seg. Innbyggerne i nord er vanligvis de som handler mest på nett per innbygger, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Den kommunen i Norge som har handlet mest på nett per innbygger i perioden 13. april til 31. mai er Hasvik i Troms og Finnmark. Der handlet innbyggerne i snitt 71 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen.

Blant de 20 største kommunene er det Oslo og Nordre Follo i Viken fylke som troner på shoppetoppen.

 Økte salgsvolumet i april med 53 prosent

– Sammenlignet med februar økte salgsvolumet en gjennomsnittsdag med hele 53 prosent i april og 37 prosent i mai. Dette er svært kraftige utslag over en så kort periode. Det viser med all tydelighet at mange har handlet hjemmefra fremfor å gå i butikken, sier Elvestad.

I rapporten Klarnas netthandelspuls har betalingstjenesten hentet inn statistikk fra samtlige av de mer enn 7000 norske nettbutikkene som benytter seg av deres løsninger. Samlet utgjør dette volumet mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norge. 

 Koronaperioden kan deles inn i tre klare faser

Rapporten viser at netthandelen fra mars og til og med mai kan deles inn i tre klare faser:

  • En hamstringsfase der salg av spesielt mat og drikke gikk kraftig opp.
  • Underholdnings- og aktivitetsfasen kom som en følge av at mange nordmenn var mye mer hjemme på grunn av de strenge koronatiltakene som ble innført midt i mars. Da opplevde Klarna en spesielt kraftig økning innenfor segmentet erotiske artikler. Kvinner økte sine kjøp i denne kategorien med hele 95 prosent fra hamstringsfasen.
  • Normaliseringsfasen, som begynte like etter påske og har vart frem til nå, viser spesielt en økning innenfor sesongprodukter som biltilbehør og hus og hage.

– Det er helt åpenbart at også normaliseringsfasen blir preget av koronatiltakene. Mange skal ha sommer hjemme på grunn av smittesituasjonen. Vi bruker mer penger på hus og hage og fikser bilen før bilferien. Det gjør vi i større grad enn det som er vanlige sesongsvingninger, sier Elvestad.

Mat og drikke på nett – den store kategorivinneren

Den store kategorivinneren gjennom hele koronaperioden fra 1. mars og frem til 31. mai er mat og drikke. Nordmenn handlet hele 85 prosent mer av dette enn det de gjorde før pandemien forandret hverdagen vår.

 Det finnes en hel rekke enkeltkategorier som mange har handlet på nett for første gang. Mat og drikke er i spissen blant disse. Vi tror dette vil prege netthandelen fremover. Nye kundegrupper finner nye kategorier, og netthandelen vil trolig vokse raskere enn den ellers ville ha gjort, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.

Last ned og les hele rapporten "Klarnas netthandelspuls 2020" under 

Fylkesshoppetoppen

Fylke

Shoppingindeks (per innbygger) *

Troms og Finnmark

118

Oslo

115

Nordland

110

Trøndelag

103

Viken

102

Møre og Romsdal

100

Vestland

97

Innlandet

96

Vestfold og Telemark

92

Rogaland

85

Agder

78

Shoppetoppen - Norges 20 største kommuner

Kommune

Fylke

Shoppingindeks (per innbygger) *

Oslo

Oslo

115

Nordre Follo

Viken

115

Bærum

Viken

114

Asker

Viken

112

Tromsø

Troms og Finnmark

111

Bodø

Nordland

111

Trondheim

Trøndelag

108

Lillestrøm

Viken

108

Tønsberg

Vestfold og Telemark

99

Sandefjord

Vestfold og Telemark

95

Bergen

Vestland

92

Drammen

Viken

92

Ålesund

Møre og Romsdal

92

Stavanger

Rogaland

87

Fredrikstad

Viken

86

Sarpsborg

Viken

85

Sandnes

Rogaland

80

Kristiansand

Agder

79

Skien

Vestfold og Telemark

77

*Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens handling i perioden 13. april-31. mai. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i kommunen/ fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde. 

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge
Last ned bilde

Dokumenter

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye