Naturviterne

Ny jury til Naturviterprisen

Programleder Selda Ekiz og direktør Arne Rørå gleder seg til å bli med i juryen til Naturviterprisen, sammen med stortingspolitiker Rasmus Hansson og professor Anne Sverdrup-Thygeson. Juryleder Alvhild Hedstein ser frem til årets nominasjoner med mange gode kandidater å velge mellom.
Programleder Selda Ekiz og direktør i Norskog Arne Rørå. Foto: Mads Suhr Pettersen / Norskog

Naturviterprisen ble opprettet i 2021 og har skapt stort engasjement. Juryleder Alvhild Hedstein er glad for at to nye medlemmer med så ulik bakgrunn har takket ja til å bli med i juryen.

- Dette er virkelig viktig arbeid. Det kommer inn mange ulike forslag på gode kandidater til å vinne prisen, og det er helt tydelig at folk synes det er gøy å nominere, forteller Hedstein.

På de to årene siden prisen ble opprettet har det kommet inn mange spennende forslag på kandidater som jobber innen vidt forskjellig felt som marinbiologi, landbruk, forskning og forvaltning. Felles for de alle er at de har naturvitenskapen i bunn.

En som er spesielt opptatt av å vise frem hvor spennende og gøy naturvitenskap er Selda Ekiz.

- Dette gleder jeg meg til, vi trenger å løfte forståelsen for og verdien av naturvitenskap, forteller Selda Ekiz, som ikke brukte lang tid på å bestemme seg da hun ble forespurt om hun ville bli med i juryen.

Det andre nye jurymedlemmet, Arne Rørå, har et stort nettverk og en lang yrkeskarriere bak seg. Han gleder seg til å bli bedre kjent med å bredden i organisasjonen og alle de ulike naturviterne som finnes der ute.

- Naturviterprisen er den type positive prosjekter som får vist frem bredden i faget. Rørå er spesielt er opptatt av kombinasjonen fagkunnskap og formidlingsevne. Folk som tør å bruke stemmen, og samtidig har fagtyngden med seg, er det viktig at vi får løftet frem, sier Røra.

Fra tidligere sitter Rasmus Hansson og Anne Sverdup-Thygeson i juryen sammen med Hedstein. Hansson er biolog og stortingspolitiker, mens Sverdrup-Thygeson er professor i bevaringsbiologi og forfatter. Juryleder, Alvhild Hedstein er direktør for bærekraft og innovasjon i BAMA Gruppen og har bred erfaring fra politikken.

Naturviterprisen er en årlig utmerkelse som utdeles en naturviter som har utmerket seg ved faglig dyktighet og medvirkning til bærekraftig utvikling av samfunnet, ved å fremheve naturviterfagene og bedrevet god formidling av arbeidet.

Prisvinner i 2021 var marinbiolog Pia V. Dahlen. Prisvinner i 2022 var generalsekretær i Sabima, Christian Steel.

Nominasjoner til Naturviterprisen 2023 åpnes i mars og fristen for å melde på kandidater er 1. mai.

Bilder

Juryleder Alvhild Hedstein
Prisvinner 2021, Pia V. Dahlen, sammen juryleder Alvhild Hedstein.
Prisvinner i 2022, Christian Steel.

Om Naturviterne

Naturviterne
Kongens gate 11

22 03 34 00https://www.naturviterne.no/

Naturviterne organiserer medlemmer med en mastergrad innen naturvitenskap eller realfag. Våre 7000 medlemmer jobber i alle sektorer for en bærekraftig samfunnsutvikling. Naturviterne er tilsluttet Akademikerne.

Naturviternes team av advokater og rådgivere gir råd og juridisk bistand i spørsmål om lønnsforhold, arbeidskontrakter, omstilling, oppsigelser, trakassering, sykmeldinger og andre ting medlemmer lurer på angående arbeidssituasjonen. Vi hjelper også med karriere- og jobbsøkerspørsmål.

Følg pressemeldinger fra Naturviterne

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Naturviterne på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Naturviterne