Ny generalsekretær i Blindeforbundet

Per Inge Bjerknes (41) blir ny generalsekretær i Norges Blindeforbund fra nyttår.

GLEDER SEG: –Den viktige rollen Blindeforbundet har i samfunnet, og i livet til enkeltmennesker og deres familier, motiverer meg veldig, sier Per Inge Bjerknes. Fra nyttår blir han den nye generalsekretæren i Norges Blindeforbund. (foto: Blindeforbundet)

– Jeg er letta, glad og spent, sier den kommende generalsekretæren fra Mysen i Østfold.

Per Inge Bjerknes og hans eldre bror er begge født sterkt svaksynte og ble senere blinde, så familien kom tidlig med i Blindeforbundets arbeid. Bjerknes har vært aktiv i barne- og ungdomsarbeid blant synshemmede, men ble dratt inn i partipolitikk som ung voksen.

Bjerknes var i mange år del- og heltidspolitiker for Senterpartiet i Østfold fylkeskommune.  Fra 2011 til 2014 var han fylkesvaraordfører. Han satt i ledelsen av samferdsel, nærings- og miljøkomiteen i åtte år. Fram til nyttår var han sjefingeniør i Statens vegvesen. 41-åringen jobber i dag som spesialrådgiver i Viken fylkeskommune.

Enstemmig

Det kom inn 22 søkere, hvorav åtte synshemmede. Kari Wiik, nestleder i Norges Blindeforbund, opplyser at et enstemmig ansettelsesutvalg konkluderte med at Bjerknes var den beste kandidaten til stillingen. Sentralstyret i Blindeforbundet er også enig i dette.

–Jeg ønsker Per Inge velkommen som generalsekretær fra 1. januar 2021. Jeg håper og tror vi har funnet en kandidat som alle i organisasjonen kan støtte opp om, sier Wiik.

Forbundsleder Terje André Olsen var først blant gratulantene.

- Jeg gratulerer Per Inge med jobben, og gleder meg veldig til å samarbeide med han, sier Olsen.

Bjerknes ser fram til å ta fatt på nye utfordringer.

– Den viktige rollen Blindeforbundet har i samfunnet, og i livet til enkeltmennesker og deres familier, motiverer meg veldig. Jeg trives med å jobbe i skjæringspunktet mellom politikk og fag, og å bygge et felles lag med både tillitsvalgte og ansatte. Organisasjonen har oppnådd mye, men har ambisjoner om å oppnå mer fremover og det har jeg lyst til bidra i.

Karsten Aak, som fungerer som generalsekretær, vil gå tilbake til sin stilling som assisterende generalsekretær fra nyttår.

Per Inge Bjerknes tlf 909 14 145
Nestleder Kari Wiik tlf 996 27 870