Ny avtale om ekskluderende arbeidsliv

Regjeringen vil ha et mer inkluderende arbeidsliv, men nevner ikke funksjonshemmede en eneste gang i den nye IA-avtalen. Blindeforbundet er skuffet, og har omdøpt den til "Ekskluderingsavtalen".
Karsten Aak, assisterende generalsekretær i Norges Blindeforbund

Den nye såkalte IA-avtalen som ble lagt frem av arbeidsminister Anniken Hauglie i dag, følger ikke opp lovnadene i regjeringsplattformen og inkluderingsdugnaden.

- Regjeringen har der sagt at det er viktig å få flere funksjonshemmede i jobb, både i privat og offentlig sektor og satt klare mål for dette i det offentlige. Disse løftene har nå lite troverdighet når den nye IA-avtalen har tatt bort målet om flere funksjonshemmede i jobb, sier assisterende generalsekretær Karsten Aak i Norges Blindeforbund.

Varsler møte med NHO
Den gamle IA-avtalen har hatt tre hovedmål: Få ned sykefraværet, beholde eldre lenger i arbeidslivet og tilrettelegge for dem som har nedsatt funksjonsevne.

Gjennom Abelia er Blindeforbundet som arbeidsgiver medlem i NHO. De kan vente seg et besøk fra Blindeforbundet.

- Vi vil ta opp ekskluderingsavtalen, som vi nå kaller den, direkte med NHO og gi uttrykk for vår store skuffelse, sier Karsten Aak og legger til at funksjonshemmede verken er blitt hørt eller involvert i arbeidet med den nye IA-avtalen.

Karsten Aak
Assisterende generalsekretær