NTB og Ritzau med felles nordisk satsning

NTB og det danske nyhetsbyrået Ritzaus Bureau går sammen om å etablere et nytt selskap som skal ta opp kampen med internasjonale aktører innenfor metadata til tv og video-on-demand (VOD).

Bak fra venstre, adm.dir Rune Skogeng, styremedlem Kristoffer Gravgaard, styremedlem Vegard Isdahl. Foran styreleder Lars Vesterløkke og styremedlem Mads Yngve Storvik (Foto: Liselotte Sabroe)

NTBs Universum AS og Ritzaus Bureau leverer i dag tv-oversikter og omtaler til aviser og ukeblader i Norge og Danmark, i tillegg til tv- og VOD-metadata til tv-distributører og andre digitale aktører i Norden. Det nye selskapet får navnet Inflow Media, og blir en totalleverandør av tv- og VOD-programinformasjon i hele Norden.

– Universum har i mange år vært NTBs spydspiss når det gjelder å levere programinformasjon både på papir og digitalt. Vi er markedsledende i Norge, og må se ut over Norges grenser. Flere og flere av kundene våre er nordiske og derfor ønsker vi å bygge en nordisk plattform med lokal markedsforståelse og kundeoppfølging, sier administrerende direktør i NTB Mads Yngve Storvik.

Hovedsete i Oslo

Inflow Media AS får hovedkontor i Oslo og skal ledes av Rune Skogeng, som er daglig leder i Universum AS i dag. I første omgang vil selskapet ha et datterselskap i Danmark. Det nye selskapet vil omsette for rundt 50 millioner kroner.

– Dette er et offensivt grep av NTB og Ritzau. Med alle nye måter å konsumere tv, serier og film på ønsker brukerne enda bedre oversikt og anbefalinger for å redusere tiden de bruker på å søke gjennom innhold. Det er blant annet denne oppgaven vi skal løse. Vi er allerede godt i gang med digitale løsninger til de store tv-distributørene, og med det nye selskapet får vi mulighet til å sette mer fart på den teknologiske utviklingen, sier administrerende direktør i Inflow Media AS, Rune Skogeng.

Inflow Media skal eies 50/50 av NTB og Ritzau. Lars Vesterløkke, administrerende direktør i Ritzaus Bureau A/S, blir styreformann for morselskapet og datterselskapene.

Kontakt:

Mads Yngve Storvik, Sjefredaktør og administrerende direktør NTB AS