Norske kvinner på den internasjonale sparetoppen: Viktigst med penger til uforutsette utgifter

Norge er det landet i en stor internasjonal Klarna-undersøkelse hvor flest kvinner oppgir at de sparer hver måned. Den klart vanligste grunnen til sparingen er å ha en bufferkonto til uforutsette utgifter. Norske kvinner er også mer interessert i personlig økonomi enn de aller fleste andre i undersøkelsen.

Det viser Klarnas Money Management Pulse for 2. kvartal 2022, som er en stor undersøkelse blant 14 114 forbrukerne i hele 13 vestlige land, som Norge, Sverige, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, USA og Australia, og hvordan disse ser på sin personlige økonomi, hvordan de sparer og hva slags økonomiske vaner de har.

Hele 87 prosent av norske kvinner oppgir i undersøkelsen at de sparer penger jevnlig hver måned. Det er en høyere andel enn i samtlige andre land og flere enn norske menn som sparer (85 %.) De vanligste sparemålene deres er å ha en bufferkonto for uforutsette utgifter (50 %), ferie (42 %) og pensjon (35 %).

Kvinner foretrekker også i større grad å spare i banken fremfor å investere i finansielle produkter enn menn (59 mot 53 prosent.)

– Norske kvinner utmerker seg på mange måter i denne internasjonale undersøkelsen. Ikke bare sparer de mest regelmessig, og setter til side penger til en regnværsdag. Norge er også et av få land hvor flere kvinner enn menn uttrykker at de er interessert i personlig økonomi. Det er et svært godt utgangspunkt for å gjøre smarte økonomiske valg og ha økonomisk frihet, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, og legger til:

- Det kan selvsagt også være slik at flere kvinner enn menn sparer seg opp en liten buffer - slik at de lettere kan komme seg ut av en uønsket livssituasjon, om det handler om jobb, kjæreste eller annet.

Kvinner mer interessert i personlig økonomi enn menn

7 av 10 norske kvinner sier de er interessert eller svært interessert i personlig økonomi. Bare i Finland er andelen kvinner som oppgir dette høyere enn i Norge (78%). Globalt er interessen for personlig økonomi større blant menn enn kvinner i hele 10 av 13 av de undersøkte vestlige landene.

Mer enn 1 av 3 mener egen økonomi vil være bedre om ett år

Nordmenn plasserer seg også over gjennomsnittet i forhold til hvordan de ser på fremtidsutsiktene for egen økonomi. Mens drøye 1 av 3 (35 %) mener deres egne økonomiske fremtid vil bli bedre om et års tid, oppgir 16 prosent at de tror den blir verre. Sammenlignet med samme periode i fjor, er det nå færre som er optimistiske. Da oppga 41 prosent at de trodde at egen økonomi skulle bli bedre eller mye bedre om ett år.

Amerikanerne er de største fremtidsoptimistene. Her mener hele 47 prosent at de vil ha en bedre finansiell situasjon om et år enn de har i dag. Deretter følger innbyggerne i Australia (42 %) og Sverige (38 %). Lavest er optimismen i Frankrike (25 %) og Østerrike (23 %.)

Størst fremtidsoptimisme blant unge og menn

Den norske optimismen er størst i aldersgruppen mellom 18-24 år og 25-40 år. Her mener hele 52 prosent at de vil få de bedre rent økonomisk om et års tid. Færrest som har tro på dette er i aldersgruppen 57-75 år. Her mener 15 prosent at deres egne finansielle situasjon vil være bedre om et år. 24 prosent mener den vil være verre.

– Det er oppløftende å se fremtidsoptimismen, spesielt i aldersgruppen 18-24 år, i en tid som rent økonomisk er krevende for mange. Blant de yngste ser vi også at andelen som sparer er på sitt høyeste i Norge. Interessen for personlig økonomi er også høyere blant disse enn i de fleste andre aldersgrupper, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Flere menn (39 %) enn kvinner (31 %) er også optimistisk på vegne av egen økonomi ett år frem i tid.

Så mange tror egen økonomi vil være bedre om et år:

1. USA (47 %)
  2. Australia (42 %)
  3. Sverige (38 %)
  4. Irland (37 %)
  5. Norge, Finland (35 %)
  6. Nederland (32 %)
  7. Danmark, Storbritannia (31 %)
  8. Belgia (28 %)
  9. Tyskland (27 %)
  10. Frankrike (25 %)
  11. Østerrike (23 %)

Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad

Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.

Globalt har mer enn 400 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 5000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com

Lanserer Get Inspired MAN: Norsk netthandelssuksess med ny storsatsing på menn13.9.2022 12:59:15 CEST | Pressemelding

Get Inspired er en av Norges største nettbutikksuksesser de siste 10 årene. Nå utvider selskapet målgruppen sin, og satser for fullt på menn. Ifølge en Klarna-undersøkelse handler flere norske menn enn kvinner ofte på nett, og tendensen er spesielt klar innenfor klær, sport og fritid. I oppstarten vil trolig den største kundegruppen likevel bli kvinner som kjøper til sine menn.