Norske kvinner på den internasjonale sparetoppen: Viktigst med penger til uforutsette utgifter
Det viser Klarnas Money Management Pulse for 2. kvartal 2022, som er en stor undersøkelse blant 14 114 forbrukerne i hele 13 vestlige land, som Norge, Sverige, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, USA og Australia, og hvordan disse ser på sin personlige økonomi, hvordan de sparer og hva slags økonomiske vaner de har.
Hele 87 prosent av norske kvinner oppgir i undersøkelsen at de sparer penger jevnlig hver måned. Det er en høyere andel enn i samtlige andre land og flere enn norske menn som sparer (85 %.) De vanligste sparemålene deres er å ha en bufferkonto for uforutsette utgifter (50 %), ferie (42 %) og pensjon (35 %).
Kvinner foretrekker også i større grad å spare i banken fremfor å investere i finansielle produkter enn menn (59 mot 53 prosent.)
– Norske kvinner utmerker seg på mange måter i denne internasjonale undersøkelsen. Ikke bare sparer de mest regelmessig, og setter til side penger til en regnværsdag. Norge er også et av få land hvor flere kvinner enn menn uttrykker at de er interessert i personlig økonomi. Det er et svært godt utgangspunkt for å gjøre smarte økonomiske valg og ha økonomisk frihet, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, og legger til:
- Det kan selvsagt også være slik at flere kvinner enn menn sparer seg opp en liten buffer - slik at de lettere kan komme seg ut av en uønsket livssituasjon, om det handler om jobb, kjæreste eller annet.
Kvinner mer interessert i personlig økonomi enn menn
7 av 10 norske kvinner sier de er interessert eller svært interessert i personlig økonomi. Bare i Finland er andelen kvinner som oppgir dette høyere enn i Norge (78%). Globalt er interessen for personlig økonomi større blant menn enn kvinner i hele 10 av 13 av de undersøkte vestlige landene.
Mer enn 1 av 3 mener egen økonomi vil være bedre om ett år
Nordmenn plasserer seg også over gjennomsnittet i forhold til hvordan de ser på fremtidsutsiktene for egen økonomi. Mens drøye 1 av 3 (35 %) mener deres egne økonomiske fremtid vil bli bedre om et års tid, oppgir 16 prosent at de tror den blir verre. Sammenlignet med samme periode i fjor, er det nå færre som er optimistiske. Da oppga 41 prosent at de trodde at egen økonomi skulle bli bedre eller mye bedre om ett år.
Amerikanerne er de største fremtidsoptimistene. Her mener hele 47 prosent at de vil ha en bedre finansiell situasjon om et år enn de har i dag. Deretter følger innbyggerne i Australia (42 %) og Sverige (38 %). Lavest er optimismen i Frankrike (25 %) og Østerrike (23 %.)
Størst fremtidsoptimisme blant unge og menn
Den norske optimismen er størst i aldersgruppen mellom 18-24 år og 25-40 år. Her mener hele 52 prosent at de vil få de bedre rent økonomisk om et års tid. Færrest som har tro på dette er i aldersgruppen 57-75 år. Her mener 15 prosent at deres egne finansielle situasjon vil være bedre om et år. 24 prosent mener den vil være verre.
– Det er oppløftende å se fremtidsoptimismen, spesielt i aldersgruppen 18-24 år, i en tid som rent økonomisk er krevende for mange. Blant de yngste ser vi også at andelen som sparer er på sitt høyeste i Norge. Interessen for personlig økonomi er også høyere blant disse enn i de fleste andre aldersgrupper, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Flere menn (39 %) enn kvinner (31 %) er også optimistisk på vegne av egen økonomi ett år frem i tid.
Så mange tror egen økonomi vil være bedre om et år:
- USA (47 %)
- Australia (42 %)
- Sverige (38 %)
- Irland (37 %)
- Norge, Finland (35 %)
- Nederland (32 %)
- Danmark, Storbritannia (31 %)
- Belgia (28 %)
- Tyskland (27 %)
- Frankrike (25 %)
- Østerrike (23 %)
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom