Norske kunstnere lar seg inspirere av Bibelen

Carl Frode Tiller, Håkon Bleken og Åge Aleksandersen henter alle inspirasjon fra samme bok. Mange er nok kjent med at flere av Bibelens fortelleringer har inspirert kunstnere opp gjennom historien. Blant norske kunstnere har både Ibsen, Munch, Undset og Weidemann latt seg inspirere av vår felles kulturhistorie, som gjenspeiles gjennom Bibelens mange fascinerende historier.
Omslag fra Carl Frode Tillers nye roman

Også i vår egen tid lar både forfattere, billedkunstnere og musikere seg inspirere av disse fortellingene. Tre aktuelle trønderske kunstnere har også hentet inspirasjon fra Bibelen.

Forfatter Carl Frode Tiller er aktuell med ny roman - og han har latt seg inspirere av Lukas' evangelium i den nye romanen Flukt. Den har blitt godt mottatt av anmelderne. Dagens Næringsliv beskriver den som årets beste norske roman. Forfatteren forholder seg aktivt til Lukas-evangeliet. Romanen omhandler Sakarias og Elisabeth, der begge navn er hentet fra samme tekst.

En av våre fremste kunstnere, Håkon Bleken, som er i sitt 93. år og nylig har hatt en utstilling av nye verker hos Galleri Brandstrup i Oslo, drar også veksler på bibelske referanser. Blant hans mange verker finner man de vakre utsmykningene i Spjelkavik kirke i Ålesund, der ha n skildrer bibelhistorien fra skapelsen gjennom hele 96 glassmalerier. Det hele fremstår som en moderne tegneserie. Bleken understreker at man ikke trenger å være kristen for å lage bibelske motiver.

Trønderrockeren Åge Aleksandersen er fortsatt en av våre mest folkekjære artister, noe han igjen beviste da han nylig holdt en konsert i Trondheim med 8.000 tilhørere. Han er i disse dager også klar med sitt nye album "Ingen nåde". Aleksandersen har uttalt at han er kritisk til mye ved Kirken som institusjon, men at han ser på Jesus som et godt, vakkert og rent bilde på det beste han kan tenke seg. Dette bildet har han med seg helt fra folkeskolen. En av hans mest kjente låter er "Va det du Jesus?" fra platen "Levva Livet" i 1984.

--

Nordisk Bibelmuseum i Oslo er opptatt av å formidle Bibelens betydning for vår felles kulturarv. I en del av museet kan man bli nærmere kjent med flere norske og internasjonale kunstnere som har latt seg inspirere av Bibelen.

Daglig leder ved museet, Rune Arnhoff, ønsker alle velkommen til en kulturhistorisk reise i museet, med flere overraskelser for den kunstinteresserte.

For mer informasjon, kontakt gjerne:

Rune Arnhoff, daglig leder Nordisk Bibelmuseum.

Telefon: 401 05 777 E-post: rune@nobimu.no

Omslag fra Carl Frode Tillers nye roman