Norske forbrukere vil ha norsk mat

- Tallene snakker for seg selv; folk vil ha norsk mat. Regjeringen har en klar ambisjon om å øke selvforsyningsgraden. Det er derfor svært oppløftende at norske forbrukere så tydelig viser at de støtter opp om norsk matproduksjon, sier landbruks- og matminister Sandra Borch.
Av faktorer som er viktige ved innkjøp av mat har argumentet «produsert i Norge» blitt viktigere på nordmenns sjekkliste. Hele 53 % sier at det at maten er produsert i Norge er noe de legger vekt på når de handler mat til seg selv og familien, en oppgang på 5 % siden siste måling i 2019. Det viser tall fra Spisefakta, som ble presentert på et arrangement på Hørte Gård i Sylling 24.05.2022.
Stadig flere småbarnsfamiler velger norsk mat
- Viktigste faktorene når du velger mat i butikken er ferskt, sunt, lav pris og produsert i Norge. Av disse topp 4 faktorene er det produsert i Norge som viser den største økningen med hele 5 prosentpoeng fra 2019 til 2021, sier Tove Larsen, Brand Research Director i Ipsos Norge.
Norskpreferansen er høyest i Midt- og Nord-Norge med hele 57 % og lavest i Oslo med 45 %. Småbarnsforeldre er blant de som legger størst vekt på produsert i Norge med hele 57 % og i denne gruppen er økningen på 13 prosent poeng fra 2019 til 2021, avslutter Larsen.
Norsk kål vinner i butikken
Hørte Gård produserer blant annet kål. Sandra Borch fikk både presentert tall fra Ipsos/Spisefakta og resultater fra en nylige kampanje for å øke salget og forlenge salgssesongen til norsk kål. Bak kampanjen står et unikt samarbeid mellom Nyt Norge, Grøntprodusentenes Samarbeidsråd og Opplysningskontoret for frukt og grønt.
- En direkte gevinst av at vi nå merker kålen med Nyt Norge er at vi får hodekål helt til den norske nykålen kommer. Du får altså norsk kål hver dag, hele året! Med tydelig merking og felles kampanje for å løfte norsk kål får vi flere til å velge norsk, selv i perioder med importert kål i butikk. Norsk kål er ikke bare kortreist og sunn - den smaker jo innmari godt, sier Anders Hørthe.
Nyt Norge gjør det enkelt å velge norsk
- Merkes kål tydelig med Nyt Norge vinner vi forbrukerne i butikkhylla. Sånn er det og stemmer godt overens med tallene fra Spisefakta. Norske forbrukere vil ha norskprodusert mat, og vi skal gjøre det lett for dem å velge den i butikken, sa administrerende direktør Nina Sundqvist i Stiftelsen Norsk Mat. Stiftelsen Norsk Mat står bak det offisielle norske opprinnelsesmerket; Nyt Norge.
- Samarbeid med kålprodusentene og Opplysningskontoret for frukt og grønt gir gode resultater. Vi følger opp med enda mer satsing fremover for å løfte norsk frukt og grønt tydligere fram i butikken. Her er det potensiale både for økt produksjon og mer salg. Og som Oslo-jente må jeg få lov å si: Kjære Oslo-folk, dere kan bedre, kjøp mer norsk, ikke la resten av landet slå dere på norskpreferanse i butikk, avsluttet Sundqvist med et smil.
Mer og bedre samarbeid for å løfte norsk grønt
- At bransjen samarbeider og kjører denne type kampanjeaktiviteter har store fordeler for norsk produksjon og selvforsyning. Kål er et godt eksempel, men denne typen samarbeidskampanjer kan med stor suksess gjøres på alle de store norske frukt og grønt kulturene, løk, epler, potet og tomat står på lista for fremtidig samarbeide mellom oss, produsenter og Nyt Norge, sa Guttorm Rebnes, direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt.
Om Spisefakta:
Spisefakta som er Norges mest omfattende studie av nordmenns matvaner og holdninger til mat. Studien er gjennomført siden 1987, og gir data med et unikt og solid grunnlag som gjør det mulig å fange opp både langsiktige trender og kortsiktige endringer. Over 3000 personer deltar i undersøkelsen. Spisefakta eies og gjennomføres av analyseselskapet Ipsos.
Nøkkelord
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noAnne Mette JohnsenKommunikasjonssjef
Tel:+47 909 61 602anne.mette.johnsen@norskmat.noBilder




Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Det regnet Spesialitet over Juviksild på Bergen matfestival7.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
- Bak Juviksild står en familiebedrift med tre generasjoners erfaring og lidenskap for sild, sa landbruks- og matminster Nils Kristen Sandtrøen da han delte ut Spesialitet i regnet under Bergen matfestival.
Flytende kulturarv fra Skarbø Gard fikk Spesialitet7.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
– Hos Skarbø Gard blir eplene foredlet til flytende kulturarv, sa landbruks- og matminister Nils Kristen Sandtrøen under åpningen av Bergen Matfestival.
Smak av Finnskogen: Ebbas Matgleder hedret for Svedjerugkjeks1.9.2025 11:28:58 CEST | Pressemelding
På Smaka på Finnskogen lørdag 30. august ble Svedjerugkjeks fra Ebbas Matgleder tildelt Spesialitet – merkeordningen som viser vei til det beste av norsk lokalmat og -drikke.
Stor motivasjon og anerkjennelse!15.8.2025 09:12:19 CEST | Pressemelding
Under Arendalsuka fikk Reinhartsen AS overrakt kvalitetsmerket Spesialitet for sin røkte ørret. Tildelingen fant sted på Fora Matregion Agder sitt arrangement med kokkeshow, bransjefolk og matentusiaster til stede.
Gangstad Gårdysteri med to nye Spesialiteter!1.8.2025 14:59:46 CEST | Pressemelding
Under åpningen av Trøndersk Matfestival delte landbruks- og matminister Nils Kristen Sandtrøen ut Spesialitet ikke bare et - men til to produkter - fra Gangstad Gårdsysteri: Solbær Yoghurtis og sorbéen Bringebærnytelse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom