Norske flyktninger nest best i Norden

Dette viser en gjennomgang av registerdata om flyktningbarn som ankom Danmark, Finland, Norge og Sverige i årene 1986-2005. Registerstudien er en av to nye studier i regi av det nordiske forskningsprosjektet «Coming of Age in Exile» (CAGE) som fokuserer på unge flyktningers helse, utdanning og tilknytning til arbeidslivet. Den andre studien er en kvalitativ undersøkelse av unge flyktningers erfaringer i videregående skoler i Norge.
Forskere ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) og Universitetet i Sørøst-Norge (USN) har deltatt fra Norge i CAGE-prosjektet.
Registerstudien viser at 46-66 prosent av unge flyktninger i Norge har gjennomført videregående skole innen de fyller 25 år, avhengig av ankomstalder. Til sammenligning gjelder dette 79 prosent av de norskfødte barna.
Jo eldre barna er ved ankomst desto vanskeligere blir skolen
Alder ved ankomst til de nordiske landene ser ut til å spille en vesentlig rolle for hvor godt eller dårlig flyktningbarna klarer seg. Flyktningbarn og unge som ankommer de nordiske landene i skolealder, særlig etter at de har fylt 15 år, klarer seg dårligere i skolen og har høyere frafall fra videregående skole enn sine norskfødte jevnaldrende.
– Unge flyktninger som kommer hit sent i tenårene har særlige utfordringer siden de både skal lære et nytt språk, tilpasse seg et ukjent skolesystem og gjennomføre videregående opplæring innen få år. Samtidig har de ofte lite eller avbrutt utdanning fra hjemlandet, sier seniorforsker Lutine de Wal Pastoor ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) og Københavns Universitet.
Mangler forståelse for psykiske og sosiale forhold
Den kvalitative studien viser at skoler og lærere i Norge har varierende og ofte utilstrekkelig kunnskap om hvordan man håndterer en mangfoldig elevgruppe med flyktningbakgrunn. Skoleansatte har en tendens til å være mer opptatt av forhold som knytter seg til selve utdanningen enn av psykososiale forhold når de kommenterer de unge flyktningenes utfordringer i skolen.
– Mange lærere framhever at skolen først og fremst er en utdanningsinstitusjon og ikke en omsorgsinstitusjon. Men de lærerne som påpeker skolens rolle i å fremme de unge flyktningenes psykososiale velvære uttrykker nettopp behov for mer kompetanse på dette området. En konsekvens av manglende kompetanse i skolen er at et systemproblem blir den enkelte elevs problem, sier seniorforsker Lutine de Wal Pastoor.
Nøkkelord
Kontakter
Seniorforsker Lutine de Wal Pastoor
NKVTS
lutine.pastoor@nkvts.no
Tlf. 45 29 99 90
https://www.nkvts.no/ansatt/pastoor-lutine-de-wal/
Professor Ketil Eide
USN
ketil.eide@usn.no
Tlf. 35 57 54 56
Bilder


Lenker
Om NKVTS
NKVTS (Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress) utvikler og sprer kunnskap og kompetanse om terror, vold og traumatisk stress. Formålet er å forebygge og redusere de helsemessige og sosiale konsekvensene som dette kan medføre. Senterets oppdragsgivere er primært Helse- og omsorgsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, Barne- og familiedepartementet samt Kunnskapsdepartementet. NKVTS er eid av NORCE (Norwegian Research Centre AS) som er et statlig forskningsinstitutt eid av fire norske universiteter.
Følg pressemeldinger fra NKVTS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NKVTS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NKVTS
Én av fire har fortsatt udekkede hjelpebehov etter Pride-terroren18.6.2025 11:10:05 CEST | Pressemelding
Tre år etter terrorangrepet utenfor London Pub og Per på hjørnet under Oslo Pride i juni 2022, oppgir hver fjerde av de berørte at de står med udekkede hjelpebehov. Nesten halvparten trenger fortsatt hjelp mot posttraumatiske reaksjoner, angst, søvnvansker og smerter og 60 prosent sier de ikke opplevde hjelpen de fikk som tilfredsstillende.
Du plikter å avverge vold24.4.2025 13:57:58 CEST | Pressemelding
Straffeloven pålegger alle norske borgere å forsøke å avverge alvorlig vold. Hver fjerde nordmann kjenner ikke til denne plikten. Nytt e-læringsverktøy skal hjelpe yrkesutøvere å kjenne igjen situasjoner der de har avvergingsplikt. Avvergingsplikten går foran taushetsplikten.
25. juni-terroren: alle direkte rammede inviteres til forskningsprosjekt5.3.2025 09:01:10 CET | Pressemelding
Under terrorangrepet i Oslo 25. juni 2022 ble to personer drept, ni påført skuddskader, og en rekke andre ble fysisk skadet i kaoset som oppstod. Direkte rammede omfatter etterlatte og alle som var til stede under terroren. Dommen om grov terror understreker at skeive var målet for terrorhandlingen. Nå starter et forskningsprosjekt der alle direkte rammede er invitert til å delta.
Hvordan man tenker om en traumatisk hendelse kan ha betydning for hvordan man får det på sikt.12.2.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Det kommer frem i en ny doktoravhandling ved UIO. Andrea Barsnes Undset har forsket på hvilken rolle tanker spiller for opprettholdelse av PTSD.
Vold og overgrep i samiske samfunn - ny forskningsrapport28.1.2025 06:55:00 CET | Pressemelding
Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress lanserer tirsdag 28. januar en ny, kvalitativ forskningsrapport som belyser vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep i samiske samfunn. Studien viser at dagens vold og overgrep er del av komplekse historiske og kulturelle mønstre som strekker seg over flere generasjoner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom