Norske Desert Control til finalen i nordisk og baltisk bærekraftskonkurranse

Desert Control fra Stavanger er én av tre finalister i Mastercards bærekraftsakselerator Lighthouse MASSIV.

Finalistene ble annonsert under det digitale arrangementet Demo Day 26. juni, arrangert i samarbeid med Copenhagen Fintech. Her fikk de seks deltakerbedriftene pitche til investorer, samarbeidspartnere og media.

Desert Control ble grunnlagt i Stavanger i 2015, og har tidligere vunnet finalen i den europeiske idékonkurransen Climate Launchpad. Selskapet lager en flytende nanoleire som trekker til seg og holder på vann. Leiren kan gjøre ørkensand om til dyrkbar mark, redusere vannforbruket og forhindre ørkenspredning.

Selskapet er en av samarbeidspartnerne til det afrikanske gigantprosjektet Great Green Wall, som skal bygge et grønt belte på tvers av Afrika, fra Senegal til Djibouti.

– Dette har vært en kjempemulighet for oss. Takket være Mastercard og Lighthouse MASSIV, har vi allerede inngått en rekke strategiske partnerskap over hele verden. Vi og de andre finalistene har lært masse av hverandre. Vi gleder oss til å møte dem igjen i finalen, sier Ole Kristian Sivertsen, daglig leder i Desert Control.

Lighthouse MASSIV er et nordisk og baltisk akseleratorprogram for teknologibedrifter som jobber med samfunnsansvar og bærekraft, i regi av Mastercard sammen med en rekke samarbeidspartnere. Programmet legger vekt på å bygge langvarige partnerskap for å hjelpe bedriftene med å skalere internasjonalt.

Programmet er søsterprogrammet til det akseleratorprogrammet Lighthouse Development Program, der nordiske og baltiske fintech-bedrifter kan delta.

– Desert Control har imponert oss i hver runde av programmet. Visjonen deres treffer kjernen av Lighthouse MASSIV-programmet: en enkel idé som, når den skaleres opp, kan ha en enorm innvirkning. Vi ser frem til å fortsette samarbeidet, sier Mats Taraldsson, som er ansvarlig for Lighthouse-programmene hos Mastercard.

De to andre finalistene er svenske Normative, som har utviklet et automatisk system for bærekraftsrapportering, og danske Jamii.one, en mobilbasert banktjeneste rettet mot kvinner i utviklingsland.

Finalen blir avholdt i Tallin i august.

For mer informasjon, kontakt: Olve Hagen Wold, Geelmuyden Kiese, olve.wold@gkonordic.com, +47 911 30 645