7Analytics fra Bergen deltar i Mastercards bærekraftsprogram

Klimateknologiselskapet er et av fem selskaper som denne høsten er valgt ut til å være med i Mastercards innovasjonsprogram for bærekraft: Lighthouse MASSIV.
7Analytics bruker geodata til å redusere klimarisiko for bygninger og infrastruktur. Selskapet har utviklet høypresisjonsverktøy med hjelp av hydrologi, geologi og datavitenskap. Dataplattformen gjør det blant annet mulig å forutsi risiko for oversvømmelse og jordskred med langt høyere presisjon enn tidligere. Kunnskapen kan brukes både til å sikre eksisterende bygg og infrastruktur, og til å bygge mer klimasikkert i fremtiden.
– Vi er ydmyke, stolte og svært spente over å være en del av MASSIV-programmet, som fokuserer på å skalere bærekraftige virksomheter. Hos 7Analytics jobber vi med å forstå naturen og gjøre kunnskapen tilgjengelig for alle. I en verden der mennesker, bedrifter og byer må tilpasse seg økt klimarisiko, øker behovet for kunnskap. Vi ser stort potensial i å samarbeide med finansinstitusjonene som støtter MASSIV. Deres fokus på risiko og omfang vil hjelpe oss med å spre kunnskapen dit den trengs mest, sier Helge Jørgensen, medgrunnlegger og daglig leder i 7Analytics.
Tøff konkurranse
Mastercard har arrangert Lighthouse MASSIV siden 2019. Programmet skal hjelpe social impact-selskaper å vokse gjennom å inngå nye samarbeid. Det er organisert som en konkurranse i tre trinn og varer i tre måneder.
I første trinn møter selskapene et rådgiverpanel som består av erfarne ledere, eksperter og investorer, og kommer med forslag til nye partnerskap. Deretter får selskapene hjelp av håndplukkede eksperter innen design, teknologi og juss som hjelper dem å utvikle partnerskapsforslagene videre. Til slutt vil rådgiverpanelet vurdere hvor langt hvert selskap har kommet med å realisere samarbeidene, og kåre en vinner.
Denne høsten konkurrerer 7Analytics mot Tespack fra Finland, Arbonics fra Estland, og Openframe og Responsibly fra Danmark. Vinnerselskapet får presentere seg for Mastercards globale innovasjonsprogram Start Path.
– Vi er godt i gang med vår visjon om å hjelpe én milliard mennesker til å leve mer velstående og trygge liv innen 2025. Denne høsten har vi valgt ut fem kvalifiserte selskaper som er ledende innen bærekraftighet og samfunnspåvirkning, og som påvirker både mennesker og planeten positivt. Mastercard kan bidra til å gi teknologiselskaper med samfunnspåvirkning nettverket de trenger for å vokse utenfor sine nåværende markeder og støtter selskapene i å realisere sin påvirkning raskere gjennom partnerskap, sier Mats Taraldsson, Head of Innovation, Fintech and Impact Tech Engagement, Mastercard Nordics and Baltics.
Tidligere har blant annet de norske selskapene Spenn og Desert Control deltatt i og vunnet Lighthouse MASSIV.
Mastercard kunngjorde samtidig deltakerne i søsterprogrammet Lighthouse FINITIV, som retter seg mot fintech-selskaper. Høstens utgave har 15 deltakere fra Sverige, Litauen og Finland.
Kontakter
Karin Strand, kommunikasjonssjef i Mastercard Nordics & Baltics
karin.strand@mastercard.com
Bilder
Om Mastercard
Om Mastercard (NYSE: MA)
Mastercard er et globalt teknologiselskap innen betalingsbransjen. Vår misjon er å knytte sammen og drive en inkluderende, digital økonomi som gavner alle, overalt, ved å gjøre transaksjoner trygge, enkle, intelligente og tilgjengelige. Ved hjelp av sikre data og nettverk, partnerskap og lidenskap, bidrar våre innovasjoner og løsninger til å hjelpe enkeltpersoner, finansinstitusjoner, regjeringer og bedrifter med å realisere sitt største potensial. Med tilknytninger til mer enn 210 land og territorier, bygger vi en bærekraftig verden som åpner uendelige muligheter for alle.
Følg pressemeldinger fra Mastercard
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mastercard
Fra papir til digitalt: 30 år med AvtaleGiro11.6.2025 13:57:43 CEST | Pressemelding
Tre tiår med tillit: AvtaleGiro har blitt en av Norges mest pålitelige måter å betale regninger på. Selv om digitale betalingsvaner endres, fortsetter konsistens, bekvemmelighet og tillit å definere tjenesten.
Norske selskaper vinner prestisjepriser fra Mastercard23.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Bislab er kåret til årets norske selskap i vårutgaven av Mastercard Lighthouse FINTIV, mens det litauiske selskapet Axiology ble den overordnede vinneren. I tillegg vant norske Justify People’s Choice Award og Empower.Eco bærekraftsprisen Impact Potential. Prisene ble tildelt under teknologikonferansen Latitude 59 i Tallin.
Mastercard inngår samarbeid med Morrow Bank for å gi forbrukere tilgang til ID-tyveribeskyttelse3.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Morrow Bank er den første banken som tilbyr Mastercard ID Theft Protection i Norge og Finland. Tjenesten gir forbrukere proaktiv overvåking og håndtering av trusler om identitetstyveri, noe som sparer tid, bekymring og kostnader for kundene.
Receipts vinner prestisjepris fra Mastercard24.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Receipts er kåret til beste norske selskap i vårutgaven av Mastercard Lighthouse FINITIV. Danske Avallone er den overordnede vinneren.
Mastercard inngår samarbeid med Live Nation for å tilby eksklusive fordeler og live musikkopplevelser for kortinnehavere over hele verden6.11.2023 09:20:09 CET | Pressemelding
Gjennom priceless.com vil millioner av kortinnehavere i 19 markeder i Europa og Asia få eksklusiv tilgang til forhåndssalg av billetter, premiumplasser og VIP-opplevelser. Partnerskapet vil også støtte Priceless Planet Coalition.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom