Norske bilpassasjerer er bekymret for bilkjøringen

Flere enn 1 av 5 nordmenn har vært bekymret for uaktsom kjøring som passasjer det siste året. – Det er lov å si fra til sjåføren, sier Georg Richvoldsen, kommunikasjonssjef i Codan forsikring.

– Uaktsom kjøring kan være alt fra å kjøre for fort, ikke overholde vikepliktsregler, ikke ta hensyn til forholdene eller bruke mobil under kjøring, sier Richvoldsen. Foto: iStock.

I en landsomfattende undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Codan forsikring, svarte 22 prosent at de som passasjer har vært bekymret for uaktsom bilkjøring det siste året. Spesielt bekymret er de i aldersgruppen under 30 år, der 37 prosent sier at de har vært bekymret. Også kvinner er mer bekymret enn menn.

— Det er urovekkende at så mange føler seg utrygge som passasjerer. Det kan være vanskelig å si fra til folk du kjenner, men det kan være snakk om både ditt eget, og dine venners, liv, sier Georg Richvoldsen.

– Uaktsom kjøring kan være alt fra å kjøre for fort, ikke overholde vikepliktsregler, ikke ta hensyn til forholdene eller bruke mobil under kjøring, sier Richvoldsen.

Færre omkomne i 2020

Heldigvis har antallet omkomne i trafikken gått ned. I 2020 mistet 95 personer livet i trafikken, og det er første gang siden 1947 at tallet har vært under 100.

Koronaen har også påvirket trafikkbildet, og ifølge Statens Vegvesen har det vært en gjennomsnittlig trafikknedgang på 7-8 prosent på landsbasis sammenlignet med 2019.

– Selv om færre heldigvis dør i trafikken, ser vi også at det er en god del ulykker som ikke er fatale, men som både kan være alvorlige og kostbare for dem det gjelder, sier Richvoldsen.

I 2020 ble det meldt inn 905 544 skader på motorvogn, ifølge Finansforbundet.

Fart og mobilbruk

Å kjøre fortere enn fartsgrensen medfører betydelig økning i risiko for ulykke. Hver kilometer du kjører over fartsgrensen, påvirker reaksjonslengden og bremselengden din. Statens Vegvesen viser til at i 7 av 10 fartsulykker har farten bare vært litt for høy.

En annen uting er å bruke mobilen når man kjører. Det påvirker konsentrasjonsevnen, og gjør at man kan miste dyrebare sekunder ved å titte på skjermen.

Fra 1. januar ble bøtene skjerpet for bruk av mobil mens man kjører. Satsene økte fra 1700 kroner til 5000 kroner, og nå får man tre prikker i stedet for to, om man blir tatt med mobilen.

– Vær fokusert på det du skal gjøre når du kjører bil, nemlig bare å kjøre bil. Legg bort mobilen, hold fartsgrensen, og kjør etter forholdene, så blir det tryggere for deg, og for dem som sitter på, avslutter Richvoldsen.

Undersøkelsen er gjennomført i februar av Norstat på vegne av Codan Forsikring, i et landsrepresentativt utvalg på 1000 respondenter. 22 prosent svarte at de som passasjer har vært bekymret for uaktsom bilkjøring i løpet av de siste 12 månedene.