Norsk helseteknologibedrift henter 95 millioner kroner fra EU

InVivo Bionics fra Oslo har kommet gjennom nåløyet i EUs Horisont Europa-program. Finansieringsordningen regnes som et Europamesterskap i innovasjon. Bedriften har utviklet ny teknologi for måling av blæretrykk.
Lars Geir Whist Tvedt, Sensor Probe Lead,
Joachim Paasche , Active Board Member,
Ingelin Clausen, CEO & CTO,
Daniel Aragao, Solutions Architect,
Anette Bratteberg, Business Development Manager.
Foto: InVivo
Lars Geir Whist Tvedt, Sensor Probe Lead, Joachim Paasche , Active Board Member, Ingelin Clausen, CEO & CTO, Daniel Aragao, Solutions Architect, Anette Bratteberg, Business Development Manager. Foto: InVivo

– Tildelingen fra EU innebærer ikke bare solid finansiell støtte, men er også en fantastisk anerkjennelse av teknologien, markedspotensialet og hele teamet. Vi har stor tro på at tildelingen vil hjelpe oss både i prosessen med å hente inn mer privat kapital og med å rekruttere flere dyktige medarbeidere, som er prosesser vi allerede er i gang med, sier Ingelin Clausen som leder bedriften.

EIC Accelerator

Bedriften har fått penger gjennom det som heter EIC Accelerator innenfor Horisont Europa-programmet. Finansieringen skal gå til banebrytende innovasjoner med et stort, internasjonalt vekstpotensial og med betydelig positiv effekt på miljø og samfunn.

InVivoBionics kommersialiserer teknologi for å måle trykk i kroppen. Riktig trykk i kroppens organer er viktig for å opprettholde organets funksjon. Mer enn 900 millioner mennesker på verdensbasis lider av blæreproblemer som inkontinens og forstørret prostata. Måling av blæretrykk er viktig for å kunne stille riktig diagnose og for å kunne velge riktig behandlingsform. Dagens løsninger for måling av blæretrykk har store begrensinger når det gjelder anvendelse på ulike pasientgrupper og kvalitet på målinger.

– Jeg vil gratulere teamet i InVivo og det økosystemet de springer ut av. Tildelingen viser at norske løsninger innenfor helseteknologi er langt fremme. EIC Accelerator er et Europamesterskap i innovasjon, så dette er veldig imponerende, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

Løsningen

InVivoBionics har utviklet en løsning som kan gi helt ny innsikt i blærens funksjon gjennom kontinuerlige målinger av blæretrykk over tid. Med den nye teknologien vil legene kunne forebygge uheldige og til tider livstruende tilstander, og også velge riktig behandling. InVivos løsning vil være et stort løft for hele urologi-feltet.

– Med tilskuddet fra EIC Accelerator kan vi nå sette virkelig fart på produktutviklingen og arbeidet med å få på plass all dokumentasjon som kreves for å kunne selge løsningen i Europa. Kliniske eksperter over hele verden står i kø for å ta i bruk vårt første produkt. Løsningen kan nå komme raskere ut på markedet - til beste for leger og pasienter, sier Ingelin Clausen.

Bedriften har fått 25 millioner kroner i tilskudd og mulighet for ytterligere 70 millioner kroner i egenkapital, fra EU sitt nettverk av investorer.  Tilskuddet skal gå til å ferdigstille teknologien og egenkapitalen skal bidra i kommersialiseringen av produktet og oppskaleringen av bedriften.

I mer enn 10 år ledet Ingelin Clausen arbeidet med å tilpasse SINTEFs trykksensorteknologi til å kunne benyttes inne i kroppens organer, bl.a. ved å benytte avansert mikro og nanoteknologi. I 2019 forlot hun SINTEF for å kommersialisere teknologien gjennom selskapet InVivoBionics, som hun selv har grunnlagt. Etter å ha overlevd vanskelige år med pandemi, mye takket være støtte fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet, er selskapet nå i sterk vekst.

– Det er gledelig å se nok et eksempel på innovasjon som springer ut fra forskning. Dette ser vi nå mer av og det er viktig i utviklingen av et kunnskapsbasert næringsliv, sier Håkon Haugli.

Hjelp på veien

Innovasjon Norges team med EU-rådgivere har hjulpet bedriften gjennom søknadsprosessen.

– Intervjuet med EIC-juryen var siste etappe på en krevende prosess. Generalprøven med Innovasjon Norge var svært nyttig i forberedelsene. Det er fantastisk at Innovasjon Norge stablet på beina et kompetent team for å hjelpe oss på veien mot suksess, sier Ingelin Clausen.

Lars Geir Whist Tvedt, Sensor Probe Lead,
Joachim Paasche , Active Board Member,
Ingelin Clausen, CEO & CTO,
Daniel Aragao, Solutions Architect,
Anette Bratteberg, Business Development Manager.
Foto: InVivo
Ingelin Clausen i MiNaLab med sensorprobe i hånden. Foto: InVivo

Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.