Norsk Folkehjelp taler i FNs sikkerhetsråd i dag

Som største humanitære aktør på eksplosivrydding i Vietnam, er Norsk Folkehjelp invitert til å tale om eksplosivproblematikk i Vietnam i FNs sikkerhetsråd i dag, 8. april kl 14:00. Anledningen er den åpne debatten "Minerydding og fredsbevaring: sterkere partnerskap for bedre leveranse".

Det er Norsk Folkehjelps regionale programsjef Nguyen Thi Dieu Linh som har fått det ærefulle oppdraget med å tale i Sikkerhetsrådet. Linh er født og oppvokst midt i den tidligere demilitariserte sonen som tidligere delte Nord- og Sør-Vietnam. Nesten 50 år etter at Vietnamkrigen tok slutt, regnes fortsatt området som et av verdens mest ihjelbombede.

Med ansvar for en stab på 300, er Linh første kvinne til å inneha en så høy stilling i eksplosivryddesektoren i Vietnam. Linh startet som oversetter i Folkehjelpa i 2009, og ble ansatt i sin nåværende stilling som programleder i Quang Tri Provinsen i mai 2020.

Norge har lenge spilt en viktig rolle i opprydningsarbeidet etter Vietnamkrigen. I 2020 mottok Norsk Folkehjelp 8,2 millioner fra norske myndigheter til dette livbergende arbeidet, av et totalt budsjett for Norsk Folkehjelp i Vietnam på 67 millioner kroner i 2020.

Debatten kan ses på http://webtv.un.org/live-now​ torsdag 8. April kl. 14:00.

Norsk Folkehjelp: Tusenvis av frivillige akutthjelpere står klare for å redde liv. Hvorfor makter ikke staten å bruke tilbudet?24.3.2021 11:42:52 CET | Pressemelding

I 2017 inviterte helseminister Bent Høie til dugnad for å redde flere liv. Private og frivillige organisasjoner har investert tusenvis av timer og millioner av kroner i dugnaden, men fire år etter oppstart makter ikke staten å sette prosjektet ut i live. I dag utfordres helse- og omsorgsministeren av Arbeiderpartiets Tuva Moflag i stortingets spørretime.