Norsk Folkehjelp; Regjeringen må følge opp kommisjonens livsviktige anbefalinger.

Totalberedskapskommisjonen rapport ble lagt frem mandag 5. juni 2023. -Vi er glade for at kommisjonen stadfester frivillige beredskapsorganisasjoners rolle i samfunnets totalberedskap, både innenfor den frivillige redningstjenesten og i den frivillige helseberedskapen, sier seksjonsleder for førstehjelp og redningstjeneste i Norsk Folkehjelp, Jonas Vikran Hagen, og påpeker: Vi har en tydelig forventning om at regjeringen følger opp kommisjonens anbefalinger, blant annet om bedre økonomiske rammevilkår, slik vi har etterlyst i mange år.
Foto: Ida Kroksæther

Totalberedskapskommisjonen sier at «Kommisjonen anbefaler derfor at frivillige rednings- og beredskapsorganisasjoner styrkes gjennom en reell økonomisk satsing. Blant annet foreslår kommisjonen at tilskuddene økes.» «I tillegg mener kommisjonen at frivilligheten ikke skal måtte betale for å bidra til å redde liv».

– Høsten 2022 skrøt regjeringen av at de skulle styrke de frivillige organisasjonene i redningstjenesten. Regjeringen valgte i revidert nasjonalbudsjett å kutte i driftsstøtten til de frivillige rednings- og beredskapsorganisasjonene. Det var helt uakseptabelt, og med kommisjonens anbefaling forventer vi at regjeringen reverserer kuttet og heller styrker de økonomiske rammevilkårene, sier Jonas Vikran Hagen.

Norsk Folkehjelp har 2000 frivillige fordelt på over 70 redningsgrupper over hele landet. Disse gruppene har over tid opplevd en kraftig oppgang i antall oppdrag, og forventer fortsatt vekst i etterspørsel i årene som kommer.

For mer informasjon ta kontakt med seksjonsleder for førstehjelp og redningstjeneste: Jonas Vikran Hagen på telefon: 952 65 727 .

Foto: Ida Kroksæther
Jonas Vikran Hagen foto: Ida Kroksæther