Norsk Folkehjelp: Påsketuristene har vært svært flinke i år

Mange har holdt seg hjemme eller i nærområdet sitt denne påsken. Det betyr færre redningsaksjoner enn til vanlig for de frivillige i påskeberedskap.
Frivillige fra Norsk Folkehjelp Tromsø under en redningsaksjon natt til lørdag. To personer satt værfaste i ei nødbu på fjellet Kjølen på Kvaløya og trengte hjelp til å komme seg ned igjen.

– Vi ser at folk har vært flinke til å velge tur etter evne. Likevel skjer det uhell og uvær kan komme overraskende på. Vi har derfor hatt noen redningsaksjoner, men langt ifra så mange som i de travleste påskeferiene, sier leder i Norsk Folkehjelp Sanitet, Vegard Eidissen Lindbæk.

I år har Norsk Folkehjelps frivillige bidratt på 26 lete- og redningsaksjoner i påskeuka. Til sammenligning var tallet 95 i rekordåret 2018.

– Vi har tidvis hatt svært skiftende vær mange steder i landet, og da ser vi hvor viktig det er å være forberedt når du legger ut på tur. Folk som har hatt behov for hjelp har vært flinke til å varsle og greid å ta hånd om seg selv til hjelpen kommer. Hendelser som kunne blitt alvorlige, har gått bra fordi turfølget har gjort gode valg, sier Eidissen Lindbæk.

Det er rapportert om færre folk enn til vanlig på populære utfartssteder og turområder i fjellet. Det tyder på at folk har holdt seg hjemme og heller brukt nærområdet til påsketurene. Derfor har også mange av Norsk Folkehjelps grupper hatt økt beredskap i byen eller bygda denne påskeferien.

– Vi tilpasser beredskapen etter behovene lokalt. I år har en stor del av den lokale beredskapen derfor vært knyttet til støtte til test- og vaksinestasjoner, i tillegg til lokale turområder, sier Eidissen Lindbæk, som nå ser fram til en vår der frivillige skal bidra til massevaksineringen som står for døra:

– Det er mange frivillige som står klare til å bidra med massevaksineringen over påske, og som ønsker å bidra til at dette skal skje så raskt og effektivt som mulig, sier Eidissen Lindbæk.