Norsk Folkehjelp: Over 1000 parlamentarikere fra hele Europa advarer mot Israels planlagte annektering av Vestbredden

Fire samfunnstopper og politikere fra Israel, sammen med 1080 parlamentarikere fra hele Europa, advarer i et brev mot Israels planlagte annektering av Vestbredden.Blant de norske underskriverne er Mathilde Tybring-Gjedde fra Høyre og Åsmund Aukrust fra Ap.Norsk Folkehjelp mener at den varslete annekteringen fortjener en sterk reaksjon og mottiltak fra Norge og verdenssamfunnet og applauderer initiativet og bidrar til å spre brevet..
Muren Israel/Palestina foto: Åsmund Mjåland

Underskriftskampanjen har kommet på plass etter initiativ fra fire israelske samfunnstopper, bl.a. Avraham Burg, tidligere styreformann for Knesset, det israelske parlamentet. - Ved å signere dette brevet har over 1.000 europeiske parlamentsmedlemmer avvist anneksjon og Trump-planen og vist sitt engasjement for våre delte verdier i å fremme en løsning på konflikten basert på avtalte internasjonale parametere. Vi som støtter fred her i Israel ønsker denne sterke moralske holdningen fra våre liberale og demokratiske allierte i Europa velkommen. sier Burg.

Her er brevet:

"Vi, parlamentarikere fra hele Europa, forpliktet til en regelbasert verdensorden, deler alvorlige bekymringer om president Trumps plan for den israelsk-palestinske konflikten og de nært forestående utsiktene til israelsk annektering av territoriet på Vestbredden. Vi er dypt bekymret for presedensen dette vil gi for internasjonale forbindelser for øvrig.

I flere tiår har Europa fremmet en rettferdig løsning på den israelsk-palestinske konflikten i form av en tostatsløsning, i tråd med folkeretten og relevante resolusjoner fra Sikkerhetsrådet i FN. Dessverre avviker president Trumps plan fra internasjonalt avtalte parametere og prinsipper. Den fremmer effektiv permanent israelsk kontroll over et fragmentert palestinsk territorium, og etterlater palestinere uten suverenitet og gir grønt lys til Israel for å ensidig annektere viktige deler av Vestbredden.

I tråd med Trumps plan sier Israels nye koalisjonsavtale at regjeringen kan gå videre med annektering så snart som 1. juli 2020. Et slikt skritt vil være dødelig for utsiktene til en israelsk-palestinsk fred, og vil utfordre de mest grunnleggende normene som styrer internasjonale relasjoner, inkludert FN-pakten.

Vi er dypt bekymret for innvirkningen av annektering på israelernes og palestinernes liv, samt dens destabiliserende potensial i en region som ligger på dørstokken til vårt kontinent. Disse bekymringene er ikke mindre alvorlige i en tid når verden sliter med COVID-19-pandemien, den største kollektive nødsituasjonen vi har stått over i flere tiår.

I respekt for Europas langsiktige forpliktelse til en fredelig løsning av den israelsk-palestinske konflikten, ber vi europeiske ledere om å handle besluttsomt som svar på denne utfordringen. Europa må ta ledelsen når det gjelder å bringe internasjonale aktører sammen for å forhindre annektering, og for å ivareta mulighetene til to-statsløsningen og en rettferdig løsning på konflikten.

Europeiske representanter, inkludert EUs Høyrepresentant Josep Borrell, har uttalt at en annektering “kunne ikke passere uimotsagt”. Vi støtter dette fullt ut: ervervelse av territorium med makt har ingen plass i 2020 og må ha proporsjonelle konsekvenser. Å unnlate å svare på tilstrekkelig måte vil oppmuntre andre stater med territorielle krav til å se bort fra grunnleggende prinsipper i folkeretten. Den regelbaserte verdensorden er sentral for Europas egen langsiktige stabilitet og sikkerhet. Vi har både dyp interesse og ansvar for å beskytte den.

En varig løsning på konflikten må møte de legitime ambisjonene og sikkerhetsbehovene og garantere like rettigheter for både israelere og palestinere. Europa har de diplomatiske verktøyene for å fremme dette rettferdige målet, og vi er klare til å støtte en slik innsats."

En av initiativtakerne til brevet er Zehava Galon, tidligere medlem av Knesset og leder av  Meretz Partiet. Han sier:«Anneksjon vil utgjøre en alvorlig krenkelse av palestinske menneskerettigheter, og føre til forflytting og bortvisning, inkludert alvorlige implikasjoner for bevegelsesfrihet og mer. Alle de som bryr seg om likhet og menneskeverd for både israelere og palestinere, må motsette seg anneksjon.»

Generalsekretær Henriette Killi Westhrin sier

- En annektering er et alvorlig brudd på folkeretten og er i strid med FN-paktens forbud mot bruk av makt for å tilegne seg territorium. Anneksjon undergraver palestinernes rett til selvbestemmelse og mulighetene for en tostatsløsning. Det vil også føre til en ytterligere fragmentering av palestinsk territorium og undergrave utsiktene for en bærekraftig og sammenhengende palestinsk stat. I dag fører bosettingenes eksistens til omfattende brudd på palestinernes menneskerettigheter. Anneksjon vil ytterligere forverre palestinernes rettigheter i områder annektert av Israel.

For flere kommentarer ta kontakt med generalsekretær Henriette Killi Westhrin på tlf: 90796835

Se vedlegg for flere sitat fra de fire initiativtagerne:

• Prof. Naomi Chazan, Former Member and Deputy Speaker of Knesset
  • Prof. Michael Ben-Yair, Former Attorney General of Israel and acting Supreme Court Judge
  • Zehava Galon, Former Member of Knesset and chair of Meretz Party
  • Avraham Burg Former Speaker of Knesset and Head of the Jewish Agency

se vedlegg for alle underskriverne fra Europas parlament.

Muren Israel/Palestina foto: Åsmund Mjåland