Norsk Folkehjelp: Bra med tiltak for bekjempelse av rasisme og diskriminering

Norsk Folkehjelp er glade for regjeringas satsing på en ny tilskuddsordning i arbeidet mot rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer. Strukturelle forhold fører til at minoriteter systematisk kommer dårligere ut enn andre deler av befolkningen, dette må bekjempes. Norsk Folkehjelp håper derfor at bevilgningen for å øke mangfoldet i arbeidslivet kan bidra til faktiske endringer.

Rasisme er et samfunnsproblem, som må bekjempes. For å få bukt med rasisme og diskriminering, må disse behandles som selvstendige problemer. For det er de frivillige organisasjonene, som er i kontakt med lokalmiljøene, og har kompetanse og ressurser til å bistå i dette viktige arbeidet.

I Norge i dag ser vi mange former for rasisme og diskriminering som er med på å skyve folk utenfor samfunnet. Dette kan få store konsekvenser for den enkelte. Tilgangen på lavterskel rettshjelp for ressurssvake personer som er utsatt for rasisme og diskriminering er derfor i mange tilfeller helt avgjørende for muligheten til å forsvare egne rettslige interesser. Dette er også viktig for følelsen av rettsikkerhet så vel som følelsen av tilknytning til det norske samfunnet. I dag er terskelen for å oppsøke hjelp, altfor høy.Norsk Folkehjelp er derfor glad for at regjeringen har økt bevilgningene til spesielle rettshjelptiltak.

Et gratis lavterskelstilbud er rettshjelpstiltaket Diskrimineringshjelpen og Meglingsbenken (DiMe) som ble etablert høsten 2018 i OsloOrganisasjonene som deltar i dette samarbeidet er Antirasistisk Senter, Skeiv Verden, Norges Handikapforbund og Norsk FolkehjelpKjernen i DiMes arbeid er oppsøkende virksomhet til miljøer og grupper som vanligvis ikke søker hjelp og hvor det er grunn til å tro det foreligger et udekket rettshjelpsbehov.