Norsk Folkehjelp: Åpent brev til Kjell Inge Røkke og Aker ASA/BP om mulige menneskerettighetsbrudd  ved oppkjøp av Lundin Energy

I dag er det sendt et åpent brev til eier Kjell Inge Røkke, styreleder Øyvind Eriksen og adm.dir. Karl Johnny Hersvik. i brevet blir selskapet Aker ASA og Aker BP utfordret på menneskerettigheter og på muligheten Sør-Sudanesiske ofre for oljekrigen har til oppreisning og erstatning i forbindelse med oppkjøpet av Lundin Energy i Sverige.

foto: Maren Gunnarson Fallet Norsk Folkehjelp

Aker BP kjøper den svenske konkurrenten Lundin Energys olje- og gassvirksomhet. Samtidig som Lundin Energy og to tidligere Lundin-topper er tiltalt for medvirkning til krigsforbrytelser  og omfattende menneskerettighetsbrudd i Sør Sudan.

26 norske og internasjonale organisasjoner står bak brevet, deriblant Norsk Folkehjelp, Amnesty, Redd Barna, Kirkens Nødhjelp, Fremtiden i våre hender og en rekke Sør-Sudanesiske organisasjoner.

I brevet blir Aker ASA og Aker BP bedt om å

Gjennomføre en aktsomhetsvurdering for å sikre at de ikke bidrar til negativ påvirkning på menneskerettigheter som følge av oppkjøpet

Uttrykke støtte til retten til erstatning til ofre for  urett  i Sør-Sudan som kan knyttes direkte til Lundin Energys aktiviteter, og

Sikre at Lundin Energy etter oppkjøpet vil beholde og allokere tilstrekkelige økonomiske midler for å oppfylle sine menneskerettighetsforpliktelse