Norsk Folkehjelp: 1% av BNI til bistand er bra, men problematisk med kutt til sivilsamfunn

Det er bra at regjeringen opprettholder et høyt nivå på bistanden og bevilger 1 % av BNI til bistand i revidert nasjonalbudsjett. Dette er sårt tiltrengte penger i en verden preget av ulikhetskrise og nedgangstider for store deler av verdens befolkning.
Arbeidere og tillitsvalgte i Norsk Folkehjelps partner CSAAWU, fagforeningen til vinarbeiderne i et vingård-distrikt utenfor Cape Town.

Det er imidlertid uheldig at det igjen er bidrag til Norge som utgjør den nest største posten i et bistandsbudsjett som bør se ut over landets grenser. Norad slår også fast at det er en reell nedgang i internasjonal bistand om man ser bort ifra utgifter knyttet til flyktninger i Europa, samt situasjonen i Ukraina.

Det er også problematisk at det tas 240 millioner fra den viktige støtten til sivilsamfunn for å dekke inn disse utgiftene.

Vi vet at sivilsamfunnsorganisasjoner er svært godt plassert for å ta tak i de komplekse sammenhengene mellom nødhjelp i krise og forberedelse til en mer demokratisk fredstid, sier Gry Ballestad, avdelingsleder for Utvikling og Humanitært samarbeid i Norsk Folkehjelp.

Detbør derfor ikke tas av pengene som skal gå til å støtte de i verden som rammes hardest av ulikhet, krig, konflikt og klimakrise. Vi har råd til begge deler, avslutter hun.