Norsk bil til topps i London

Mens en Tesla modell S kan kjøre 5 km per kWh, vil Trondheim studentenes Fuel Fighter kunne tilbakelegge 181 km med samme mengde energi. 36 ganger mer effektivt!
Nissan Leaf – en av de andre svært populære el-bilene her til lands – ville fulladet og med tilsvarende energieffektivitet kunne kjørt Trondheim – Oslo sju ganger uten å stoppe for å lade batteri.
Shell Eco-marathon samler studenter fra hele Europa. Bilene er utviklet av studentene selv som del av deres studie på sine representative universitet. Det norske laget fra NTNU stilte i år med en helt ny bil, utviklet i Trondheim og med industridesigneren Bård Eker som viktig støttespiller.
Under konkurransen har studentene fire forsøk på å kjøre mest energieffektivt gjennom 11 runder på en 1420 meters bane, alt innenfor en maksgrense på 39 minutter. DNV GL Fuel Fighter havnet til slutt på femte plass.
Blant de fem beste lagene innenfor BatteryElectric var DNV GL Fuel Fighter det eneste teamet med en helt ny bil. Dette medførte at bilen ikke var testet i like stor grad som konkurrentene, og etter to forsøk møtte teamet flere tekniske problemer.
“Resultatet er ikke dårlig, men ut ifra simuleringer gjort på forhånd antok vi et mye bedre resultat, og hadde kanskje nådd helt til topps dersom alt hadde fungert slik det skulle. Det er jo litt skuffende for årets team når vi vet hva bilen er god for, men det gir neste års team gode muligheter med mer tid til finjustering!”, uttaler Eirik Furuholmen, stolt prosjektleder for DNV GL Fuel Fighter.
Bilen utmerket seg mer enn kun på banen, og ble kåret til «Vehicle Design Award UrbanConcept». Kåringen reflekterer den best utviklede bilen opp mot konkurransen, med fokus på både tekniske områder som aerodynamikk, struktur og materialer, samt estetikk, ergonomi og miljøvennlighet. Teamet er stolt over å ha vunnet Design Award med over 40 biler i klassen. “Mens selve konkurransen kan ha flaks og uflaks, er denne prisen et tydelig mål på hvor bra både utviklingen av bilen og teamet i seg selv har vært i år.”, legger Eirik Furuholmen til.
Teamet startet planleggingen av bilen allerede i 2017, mens produksjonen startet først i 2019. Målet var hele tiden å planlegge en bil for framtiden, og den er laget gjennom et tett samarbeid mellom NTNU-studenter fra ulike fagfelt som design, produktutvikling, elektronisk systemdesign og kybernetikk.
"Det har vært spennende å se prosjektet ta form fra start, og det er tydelig at dette er en gjeng dyktige studenter som virkelig har klart å samarbeide." bekrefter bilens gudfar, Bård Eker. Han forteller at selv om tekniske problemer kom i veien for håpet om verdensrekord, skal de være stolte over å hevde seg med en bil de bygget i samme sesong, og attpåtil stikke av med den gjeve designpriser. Uansett resultat har de fått et utrolig læringsutbytte å ta med seg videre på veien.
Kristina Dahlberg – representant for DNV GL Fuel Fighter sin hovedsponsor DNV GL – har fulgt med teamet under konkurransen. Hun forteller at hun har sett ekte ingeniørskap, dedikert teamarbeid og sterk evne til problemløsning. Laget har vist risikovillighet, noe som er viktig for å prestere bedre og lære av feil. Dette er attributter vi i DNV GL verdsetter når vi rekrutterer, og som stiller høyt når våre egne ingeniører utvikler ny teknologi.
Fakta Shell Eco-marathon
- Ledende konkurranse innenfor energieffektivitet
- Har rundt 200 ulike lag som deltar
- Studenter kan konkurrere innenfor to klasser; prototyper og urban consept.
Prototyper er bilen hvor man kjører liggende, da fokuset er på aerodynamikk og å slå rekorder. Urban concept er biler som skal minne om bybiler, hvor det stilles krav til bagasjeplass, sittende stilling, vindusviskere og lignende.
- Innenfor begge klasser konkurrerer man i tre kategorier, basert på drivstoff.
- Dette kan være hydrogen, ICE eller battery electric.
Fakta DNV GL Fuel Fighter
- Studentorganisasjon med oppstart i 2008
- Årets team består av 41 medlemmer
- Hovedsponsor siste 10 årene er DNV GL
- Gudfar til bilene er Bård Eker
Fakta om bilen
- Vekt: 72 kg
- Lengde: 3,3 meter
- Bredde: 1,2 meter
- Høyde: 1,0 meter
- Projisert frontareal: 0,75 m2
- Cd: 0,149 (Luftmotstandskoeffisient)
- Ett sete, plass til bagasje
- To elektriske motorer (Maxon RE50), ett på hvert bakhjul
Nøkkelord
Kontakter
Per Wiggo RichardsenVP Director of Media Relations, DNV GL Group
Tel:+47 907 77 829Per.Wiggo.Richardsen@dnvgl.comBilder



Om DNV
DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
Presseinvitasjon: DNV lanserer ny prognose for den norske energiomstillingen20.11.2025 11:55:14 CET | Presseinvitasjon
DNV lanserer rapporten Energy Transition Outlook Norway 2025 den 3. desember. I den forbindelse inviterer vi til en gjennomgang av rapportens hovedpunkter 1. desember kl. 10:00.
Stiftelsen Det Norske Veritas etablerer forskningsfond på to milliarder kroner27.10.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Høvik, 27. oktober, 2025 - Styret i Stiftelsen Det Norske Veritas har besluttet å sette av midler på 2 milliarder kroner som vil generere avkastning i størrelsesorden 50–100 millioner kroner per år utelukkende viet til vitenskapelig grunnforskning. Denne forskningsfinansieringen vil starte med et nordisk fokus, og vil være rettet mot ikke-kommersiell, grunnleggende forskning utført av universiteter innen felt relatert til Stiftelsens formål om å sikre liv, verdier og miljø.
Politiske kursendringer i USA vil kun ha marginal innvirkning på den globale energiomstillingen8.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 8. oktober: Ifølge årets utgave av Energy Transition Outlook fra DNV vil politiske kursendringer innen energiomstilling i USA kun ha en marginal effekt på den globale omstillingen, ettersom tempoet fortsetter å øke andre steder – spesielt i Kina. Lav lønnsomhet av umodne grønne teknologier som havvind og hydrogen forsinker energiomstillingen, mens allerede lønnsomme teknologier som sol, batterier og landvind er lite påvirket av geopolitiske endringer.
DNV: Flåten klar før drivstofforsyningen – grønn omstilling på kritisk punkt11.9.2025 09:34:50 CEST | Pressemelding
Høvik, 11. september 2025 - DNVs nye rapport Maritime Forecast to 2050 viser at energiomstillingen i skipsfarten går inn i en fase preget av regulatorisk utvikling, strategiske investeringer og klargjøring for alternative drivstoff. Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) sitt Net-Zero-rammeverk skal opp til avstemming i oktober, og antallet skip som er klare for alternative drivstoff forventet å dobles innen 2028. Dermed går rederne nå fra forberedelser til handling.
Digital helse gir bedre behandling, men øker ikke produktiviteten8.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 8. september: Digitaliseringen i helsesektoren har styrket pasientbehandlingen, men ikke frigjort tid eller redusert kostnader, ifølge en ny rapport fra BMJ Group og DNV.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
