Liberty NowLiberty Now

NorgesGruppen inngår avtale med Mat-Norge om levering av RMA-Teknologi

Del
Mat-Norge er en videreutvikling av en teknologiutvikling som startet i Nærbutikken Hegna Landhandel i 2018. Nå har NorgesGruppen inngått en langsiktig avtale på RMA-Teknologi fra Mat-Norge. Avtalen gjør at butikker under NorgesGruppen ved bruk av denne teknologien kan tilby større fleksibilitet til sine kunder og ansatte.
F.v.: Kjetil Flåterud Kjededirektør i NorgesGruppen, Hans Olav Bakås CEO Mat-Norge og Helge A Myre IT ansvarlig butikksystemer i NorgesGruppen.
F.v.: Kjetil Flåterud Kjededirektør i NorgesGruppen, Hans Olav Bakås CEO Mat-Norge og Helge A Myre IT ansvarlig butikksystemer i NorgesGruppen.

RMA-Butikkstyring handler om å jobbe enklere ved bruk av teknologi. Butikken er bestandig betjent fra ansatte som enten befinner seg fysisk i butikken eller sitter på f.eks kundesenter. Kunden kan når som helst få hjelp av en kundevert. Om kundeverten er fysisk i butikken eller sitter på kundesenter utgjør ingen forskjell, begge kan se og snakke med kunde, samt styre kasser og andre ting i butikken, på en trygg, enkel og kundevennlig måte.

RMA er forkortelse for Retail Multi Automation, som henspiller på at løsningen fyller flere manglende brikker i det nødvendige samspillet mellom systemer for å gjøre en butikk uten faste stedbundne ansatte i kassen til en suksess. Viktige brikker er å få tilgang til butikken på en intuitiv måte og få hjelp når det trengs.

«Dette blir et viktig verktøy for å kunne gi våre kunder og ansatte en enda større fleksibilitet», sier kjededirektør i NorgesGruppen Kjetil Flåterud, som har fulgt utviklingen tett siden 2018. Han har lagt til rette for pilotering og testing i flere butikker, hvor teknologien nå har vært i bruk i over 1,5 år.

I dag er det butikker med RMA-Butikkstyring mange steder i Distrikts-Norge og flere er på vei opp. Butikker i full drift: Nærbutikken Hegna Landhandel, Nærbutikken Åmdals Verk, Nærbutikken Svatsum, Nærbutikken Tufsingdal, Nærbutikken Øygardsgrend. I tillegg til Nærbutikken Røvær, Nærbutikken Bruvik og Nærbutikken Melandsjø som er på vei opp nå.

Joker – Den gode naboen

Nå tar vi steget videre og gir «nøkkelen» til den gode naboen! Det betyr at nå kan vi ved hjelp av teknologien la den gode nabo bruke butikken når som helst, ved enkelt å «tæppe» seg inn i butikken.

Slik fungerer teknologien

Kunden får enkel adgang til butikken ved å «tæppe» seg inn, ved å bruke betalingskort som «adgangskort», alternativt Apple Pay eller liknende løsninger. Kunde trenger ikke laste ned noen app for å bruke butikken. Inne i butikken handler kunden på vanlig måte i selvbetjeningskasse, og trenger kunden hjelp er det enkelt å få hjelp og snakke med en av våre ansatte, som kan hjelpe og overta styringen av kasse om nødvendig.

Det hele startet som en pilot hvor den første butikken i Norge med RMA-Butikkstyring var Nærbutikken Hegna Landhandel, hvor kunden kunne bruke butikken døgnet rundt, hele året, uten at ansatte måtte være fysisk til stede i butikken døgnet rundt. I tillegg fikk ansatte større fleksibilitet til å jobbe med kunder, fylle på varer og jobbe med andre oppgaver, som viste seg å være noe kunden trivdes med.

«Å få jobbe sammen med Mat-Norge har vært spennende. De har vist at de har innovasjonskraft og kompetanse til å utvikle løsninger som ikke finnes i markedet i dag, på en måte som oppfyller de krav og forventinger som en stor aktør som oss har», sier IT ansvarlig butikksystemer i NorgesGruppen Helge A Myre, som legger til at «RMA teknologien også gir helt nye muligheter i arbeidet med å tenke lokal bærekraft».

Hans Olav Bakås, CEO i Mat-Norge, kommenterer nyheten slik: «Dette har vært en spennende reise. Å jobbe med en stor aktør som NorgesGruppen har vært inspirerende og motiverende, vi har sammen fått til mye, men det er fortsatt stort potensiale videre».

Om Mat-Norge

Mat-Norge er et norsk teknologi- og produktselskap som eier og utvikler RMA-teknologien, som dreier seg om moderne butikkdrift for små og store butikker. Butikken styres og overvåkes gjennom ulike algoritmer som utløser varsler og alarmer i ulike situasjoner. Mat-Norge har i alt sitt utviklingsarbeid en strategi om «folkelig innovasjon», teknologien skal tilpasses ferdigheten hos brukerne.

Fornøyde kunder

Første butikken med RMA-Teknologi ble åpnet i 2018, erfaringen viser fornøyde kunder. Teknologien gir kunden stor fleksibilitet gjennom at kunden han handle når de ønsker det. Undersøkelser viser at kundene trives i disse butikken, og at butikkene skaper ny type kunderelasjon gjennom at kunden får tilliten ved å kunne bruke butikken som de vil i sitt tempo.

Bærekraft

RMA-Teknologien gir store positive effekter på flere viktige områder rundt FNs bærekraftmål. Redusert matsvinn oppnås gjennom utvidete åpningstider, lengre tid å selge mat på og flere kunder. Teknologien gjør at mindre butikker kan få lønnsom drift, som gjør at mat er tilgjengelig nærmere der kunden bor, slik at man reduserer transportbehov for å dra på butikken. Redusert energiforbruk i butikken når ansatte ikke trenger å sitte stille i kassen.

RMATech

All utvikling skjer i Norge. Utviklingsmiljøene har bred fagkompetanse med ingeniører i datateknikk, elektro og bygg, PLS (programmerbare logiske styringer), i tillegg til pedagog og personer med lang erfaring når det gjelder analoge og digitale kundereiser. Nøkkelpersonell besitter kompetanse innenfor GDPR (General Data Protection Regulation), PSD2 (Revised Payment Services Directive). Selskapet følger tett med i utviklingen når det gjelder regulatoriske endringer i og utenfor Norge, og har tett kontakt og samarbeid med myndighetene om digitaliseringen av Norge i forbindelse med utvikling av tjenester og produkter.

Om NorgesGruppen

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter. NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha

NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet

NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor

NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Hvis du vil se dette innholdet fra ci4.googleusercontent.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

NorgesGruppen ASA er Norges største handelshus. Kjernevirksomheten er detalj- og engrosvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. NorgesGruppen har ca. 1800 dagligvarebutikker og over 900 utsalgssteder innen servicehandel og nærmere 40 000 medarbeidere tilknyttet virksomheten.

Kontaktpersoner:
Kjetil Flåtrud
Kjededirektør i NorgesGruppen
kjetil.flatrud@joker.no
+47 917 96 940

Helge A Myre
IT ansvarlig butikksystemer i NorgesGruppen
helge.myre@norgesgruppen.no
+47 930 93 962

Hvis du vil se dette innholdet fra ci4.googleusercontent.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Ledende norsk teknologiselskap av effektiv automasjon og butikkstyring. Teknologi som sikrer gode kunde- brukeropplevelser i alle aldersgrupper, og gjør det enkelt og kostnadseffektivt for butikk og ansatte.


Kontaktpersoner:

Sonja Solvang Foss
Kommunikasjon Mat-Norge
Sonja.Solvang.Foss@ftsa.no
+47 472 33 420

Hans Olav Bakås CEO
Mat-Norge AS
hans.olav.bakas@mat-norge.no
+47 908 92 853

Bilder

F.v.: Kjetil Flåterud Kjededirektør i NorgesGruppen, Hans Olav Bakås CEO Mat-Norge og Helge A Myre IT ansvarlig butikksystemer i NorgesGruppen.
F.v.: Kjetil Flåterud Kjededirektør i NorgesGruppen, Hans Olav Bakås CEO Mat-Norge og Helge A Myre IT ansvarlig butikksystemer i NorgesGruppen.
Last ned bilde

Om Liberty Now

Liberty Now
Liberty Now
Televegen 5
3802 Bø i Telemark

+47 457 34 673https://www.mat-norge.no/

Ledende norsk teknologiselskap av automasjon og butikkstyring. Teknologi som sikrer gode kunde-brukeropplevelser i alle aldersgrupper, og gjør det enkelt og kostnadseffektivt for butikk og ansatte.

Følg pressemeldinger fra Liberty Now

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Liberty Now på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Liberty Now

Ny teknologi gjør det enklere å jobbe med tyveri og svinn – Høyteknologiske dagligvarebutikker14.7.2023 15:43:35 CEST | Pressemelding

Mat-Norge opplever sterk vekst og etterspørsel. Lønnsomheten i dagligvarebransjen utfordres, og en er nødt til å ta i bruk nye løsninger for å sikre en bærekraftig utvikling. RMA er forkortelse for Retail Multi Automation – en norsk teknologi. Eid og utviklet av Mat-Norge. Skapt robust og fremtidsrettet; er den laget for profesjonell, kommersiell drift av små og store butikker. Pr i dag har 70-80 dagligvarebutikker rundt om i det ganske land tatt i bruk RMA-teknologi. Det betyr at erfaringsbasen begynner å bli solid ettersom flere millioner handleturer er blitt gjort av mangfoldige kunder. I tillegg til at flere hundre fornøyde ansatte drifter butikkene ved hjelp av RMA-teknologi. RMA-teknologien sikrer gode kundereiser og god kontroll Teknologiuniverset som ligger i porteføljen til Mat-Norge er laget for fremtidens handel og gode kundereiser, samtidig som sikkerhet og kontroll er godt ivaretatt. Faktum er at butikker med RMA-teknologien får bedre kontroll over både kundereiser, svinn,

Mat-Norge, Apple Pay, Fitbit Pay og Garmin Pay gir friksjonsfrie kundereiser med RMA-Butikkstyring16.12.2022 11:18:30 CET | Pressemelding

På kort tid har RMA-Butikkstyring fått en solid posisjon når det gjelder fremtidens butikk. Dette er teknologi som gjør en forskjell for kunder, ansatte og eiere. Det har raskt blitt mange butikker over hele Norge som benytter RMA-Butikkstyring, og i disse butikkene kan kundene bruke Apple Pay, Fitbit Pay, Garmin Pay og mange andre betalingsløsninger. – Vi jobber hver dag for å skape en friksjonsfri og enkel kundereise, sier CEO i Mat-Norge, Hans Olav Bakås.

Tyveri og svinn i selvbetjeningskasser, friksjonsfri revisjon av handel uten å måtte involvere kunden!21.11.2022 15:01:17 CET | Pressemelding

Mat-Norge opplever sterk vekst og etterspørsel. Energikrisen og økt press på marginer har skapt en ny bevissthet hos butikkene rundt nødvendigheten av å ta i bruk teknologien for å sikre en bærekraftig utvikling. Det er nå over 40 butikker med RMA-teknologi i Norge. Det betyr at erfaringsbasen begynner å bli solid når det er millioner av kunder som har brukt butikkene over tid. I tillegg til at flere hundre ansatte drifter butikkene ved hjelp av RMA-Teknologi.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye