Norge på mobilshoppetoppen i stor internasjonal undersøkelse
Hele 8 av 10 spurte nordmenn oppgir at de har brukt mobiltelefonen til å handle med. Det er mer enn i noen av de 12 andre landene i Klarna-undersøkelsen som omfatter Norden, Vest-Europa, USA og Australia.
– Det er en helt klar trend at nordmenn i økende grad både bruker, men også faktisk foretrekker, å gjøre sine innkjøp med mobiltelefonen. At vi er helt på topp har nok sammenheng både med den gode tilgangen til internett vi har i Norge, men også det at forbrukerne er langt mer bevisste og sjekker priser og lignende på mobilen før de handler, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
I løpet av de siste to årene med pandemi oppgir hele 1 av 2 nordmenn at de nå handler mer via mobiltelefonen enn de gjorde før. Det er spesielt i aldersgruppene mellom 18 og 24 år (74 %), men også 25-40 år (64 %) som nå bruker mobiltelefonen til netthandel oftere enn tidligere.
Mange bruker mobiltelefon til å sjekke pris og produkter – også inni butikken
Den globale undersøkelsen, som hadde mer enn 13 000 respondenter, viser at fremdeles er det flere som foretrekker PC eller Mac når de netthandler. Mer enn halvparten av nordmenn gjør dette. Samtidig så minket denne andelen i løpet av fjoråret, mens preferansen for mobilhandel økte. Nå oppgir 35 prosent at de foretrekker å bruke mobiltelefonen når de handler.
– Mobiltelefonen blir også i økende grad brukt til å gjøre research før nordmenn kjøper i fysiske butikker, spesielt når det gjelder klær og elektronikk. 85 prosent sier de gjør dette når de skal handle klær og sko eller elektronikk, sier Klarnas markedsdirektør.
2 av 3 (67 %) sier også at de innimellom eller alltid gjør produktresearch på mobiltelefonen når de er i den fysiske butikken.
Nordmenn har flest nedlastede apper på mobiltelefonen sin av alle
Ifølge Klarnas internasjonale mobilshoppingrapport er også nordmenn, sammen med nederlenderne, de som i gjennomsnitt har flest apper på mobiltelefonen sin, med hele 53. Det er hele 23 prosent flere apper enn gjennomsnittet for alle de 13 landene. Samtidig bruker halvparten av alle nordmenn mindre enn en fjerdedel av appene sine ukentlig. 1 av 4 bruker mindre enn 10 prosent av appene de har lastet ned.
1 av 4 har brukt digitale kort – langt flere foretrekker digitale betalingsløsninger
Hele 1 av 4 nordmenn har allerede brukt virtuelle kort for betaling på nett. Dette er en digital erstatning til de fysiske kortene.
– Mer enn 7 av 10 nordmenn oppgir imidlertid at de foretrekker å bruke et virtuelt kort fremfor et tradisjonelt plastkort når de handler på nett. Spesielt de yngre generasjonene foretrekker denne type kort hvor du ikke er avhengig av å ha kortet fysisk tilgjengelig når det skal brukes. Det tror vi er noe vi vil se langt mer av fremover – da det gjør handelen både enklere og mer fleksibel, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Så mange har shoppet på nett med mobiltelefonen*
1 |
Norge |
80 % |
2 |
USA |
79 % |
3 |
Østerrike |
78 % |
4 |
Finland |
77 % |
5 |
Spania |
77 % |
6 |
Sverige |
77 % |
7 |
Nederland |
76 % |
8 |
Italia |
74 % |
9 |
Storbritannia |
70 % |
10 |
Frankrike |
68 % |
11 |
Tyskland |
67 % |
12 |
Belgia |
63 % |
13 |
Australia |
57 % |
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom