Norge blant verdens best forberedte land

Norge er det sjette best rustede landet i verden, ifølge en internasjonal beredskapskartlegging fra KPMG som tar for seg nasjoners evne til å håndtere trusler mot samfunnets infrastruktur.
Bærekraftige virksomheter, innovasjon og entreprenørskap er noe av det som gjør at Norge i år sikrer en plass på topp 10-listen i KPMGs globale kartlegging, Change Readiness Index 2019.

I Change Readiness Index 2019 har KPMG rangert 140 land på bakgrunn av deres kapasitet og evne til å håndtere store endringer, enten det er kortsiktige hendelser som jordskjelv, eller langsiktige demografiske, økonomiske, sosiale og teknologiske trender.

Indeksen vurderer landene opp mot tre pilarer; næringsliv, offentlig sektor, samt mennesker og samfunn. Kartleggingen gir en pekepinn om hvilke områder som bør prioriteres og hvor det bør rettes investeringer for at landet skal henge med i en verden hvor endringstakten stadig blir raskere.

Norge inn på topplisten

Bærekraftige virksomheter, innovasjon og entreprenørskap er noe av det som gjør at Norge i år sikrer en plass på topp 10-listen og klatrer fra 11. til 6. plass. Det er likevel forbedringspotensial på en rekke områder, viser den omfattende kartleggingen. Norge faller mest på området "makroøkonomisk rammeverk", som indikerer hvorvidt landet evner å realisere mål knyttet til økonomisk vekst og stabilitet.

I en verden i konstant endring er det liten tvil om at et godt forberedt land i større grad vil kunne forutse, planlegge for og håndtere et bredt spekter av uforutsette hendelser. Et land som er endringsdyktig vil proaktivt kunne høste mulighetene som blant annet ny teknologi bringer, og dempe de negative konsekvensene av for eksempel økonomisk instabilitet eller naturkatastrofer.

– Det blir stadig viktigere å ruste seg for uforutsette hendelser. I en tid hvor verdensøkonomien i stor grad preges av endring, er denne indeksen et viktig bidrag i samfunnsdebatten. I tillegg til å vekte og vurdere Norge i en internasjonal kontekst, får vi en verdifull pekepinn på hvordan majoriteten av landene i verdenssamfunnet bidrar i arbeidet med å bygge en mer bærekraftig verden. Funnene gir oss nyttig innsikt i Norges eget arbeid, sier Ane N. Stray Pedersen, leder for bransjesatsningen for offentlig forvaltning i KPMG Norge.

Årets Change Readiness Index viser at Norge er på rett spor. Norge har styrket seg på områder knyttet til bærekraft, innovasjon- og entreprenørskap, satsningsområder som fremheves som spesielt viktige i 2019.

– Både næringsliv og myndigheter må bli bedre på å beregne miljøkostnader i alle prosjekter. Det er et stort behov for investeringer i innovasjon som sikrer bærekraftige løsninger i både privat og offentlig sektor fremover, sier Ane.

Høyest rangerte land i 2019 med endring i plassering fra 2017:

1. Sveits
  2. Singapore (+2)
  3. Danmark (+2)
  4. Sverige (-2)
  5. De forente arabiske emirater (-2)
  6. Norge (+5)
  7. Tyskland (+2)
  8. Storbritannia (+2)
  9. New Zealand (-3)
  10. Nederland (-3)

Nøkkelfunn fra undersøkelsen:

• Sveits inntar førsteplassen for andre året på rad, mye på grunn av et sterkt arbeidsmarked og gode helsetjenester.
  • Europa fortsetter å dominere topp 10-listen, men faller nedover på listen som følge av finansielle forhold.
  • Land med svak økonomi vil oppleve en såkalt "Double Jeopardy" i møte med raske endringer. Dette er også landene som vil ha størst problemer med å håndtere klimakatastrofer.
  • Seks av topp 10-landene har vært i tet de siste fem årene. Norge erstatter Finland på listen, som i år faller ut av topp 10.
  • Malaysia ligger best an blant mellominntektslandene, med en 30. plass som begrunnes i en styrket næringslivskapabilitet.
  • Asia ligger over gjennomsnittet når det gjelder offentlig sektor sin evne til å håndtere klimaendringer.

Les rapporten i sin helhet og dypdykk i data i KPMGs Change Readiness Index interaktive verktøy og heat map.

Last ned bilde
Årets Change Readiness Index viser at Norge er på rett spor, sier Ane Stray Pedersen i KPMG Norge.
Last ned bilde

+47 454 04 063https://kpmg.no

KPMG er et globalt nettverk med selskaper som leverer profesjonelle tjenester innenfor revisjon, rådgivning, skatt, avgift og forretningsjus. I KPMG Norge jobber det mer enn 1500 ansatte fordelt på 24 kontorer. Fageksperter fra ulike forretningsområder og bransjer jobber side om side for å levere fremtidsrettede og innovative prosjekter som skaper verdi for virksomheter i privat og offentlig sektor.

Følg pressemeldinger fra KPMG

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra KPMG på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra KPMG

Administrerende direktør i KPMG, Lars Inge Pettersen, tar ikke gjenvalg1.6.2023 16:21:20 CEST | Pressemelding

Administrerende direktør og Senior Partner i KPMG Norge, Lars Inge Pettersen, har informert styrets leder Monica Hansen om at han ikke ønsker å stille til gjenvalg som leder for selskapet i en ny åremålsperiode. Styret i KPMG har konstituert selskapets nestleder og leder for rådgivning, Rune Skjelvan, i rollen som Senior Partner og CEO. Skjelvan vil samtidig fortsette som leder for Advisory. KPMG vil gjennomføre valg av ny Senior Partner som planlagt på generalforsamlingen i juni.