Norge åpner grensene til Tyskland og andre viktige turistland i Europa.

– Igangsettelsen med passasjerer mellom Tyskland, Danmark og Norge vil følge de retningslinjer for smittevern som gjelder, og som er viktig for å skape trygge og gode rammer for gjestene og de ansatte, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Vedtaket i regjeringen innebærer at kravet om innreisekarantene fjernes, og Utenriksdepartementet ikke lenger vil fraråde reiser til land og regioner i Europa som unntas fra kravet om innreisekarantene.

Siden grensene stengte 14. mars har Color Fantasy og Color Magic først ligget til kai i Oslo, før skipene de siste ukene har vært et tilbud for cruise passasjerer som ville starte i Oslo og være om bord under hele reisen uten å gå i land i Kiel.

Tyskland er Norges viktigste reiselivsmarked med mange reisende i august og september.
Derfor er beslutningen i regjeringen i dag viktig for Color Line og for norsk reiseliv, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line. Selskapet er den største enkeltaktøren i Norsk reiseliv sjøveien med en stor del av de tyske og europeiske ankomstene til Norge med sine to skip direkte fra Tyskland til Oslo, og SuperSpeed1 og SuperSpeed2 fra Hirtshals til Kristiansand og Larvik.

Smittesituasjonen i Sverige er fortsatt slik at myndighetene avventer en gjenåpning av grensene. – Det innebærer dessverre at Color Lines to skip Color Viking og Color Hybrid mellom Sandefjord og Strømstad inntil videre blir liggende til kai i Sandefjord, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister, norsk eierskap og med norsk hovedkontor

Følg pressemeldinger fra Color Line

Siste pressemeldinger fra Color Line

Color Line reduserer produksjonen mellom Oslo og Kiel20.10.2020 12:00:12 CEST | Pressemelding

Gjenåpningen av samfunnet etter Covid-19 vil ifølge myndighetene ta tid og smittesituasjonen både internasjonalt og nasjonalt er fortsatt svært krevende. Mot denne bakgrunnen har Color Line besluttet å redusere kapasiteten mellom Oslo og Kiel. Fra 4. november vil MS Color Magic seile i en tilpasset fartsplan med gods og passasjerer. Passasjerene vil være om bord under hele reisen uten å gå i land i Kiel. Ilandstigning vil først skje ved retur Oslo.

Falsk positiv koronatest førte til kansellering av Color Magic14.9.2020 16:37:08 CEST | Pressemelding

Color Lines kansellering av avgangen med M/S Color Magic fra Oslo til Kiel lørdag 12. september var basert på en falsk positiv koronatest. Bakgrunnen for Color Lines frivillige beslutning om ikke å seile tur/retur til Kiel i helgen var at et medlem av besetningen om bord på skipet hadde fått bekreftet Covid-19 ved en rutinekontroll. I tillegg til kanselleringen, besluttet Color Line at samtlige besetningsmedlemmer skulle testes.