Norge åpner grensene til Tyskland og andre viktige turistland i Europa.

– Igangsettelsen med passasjerer mellom Tyskland, Danmark og Norge vil følge de retningslinjer for smittevern som gjelder, og som er viktig for å skape trygge og gode rammer for gjestene og de ansatte, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Vedtaket i regjeringen innebærer at kravet om innreisekarantene fjernes, og Utenriksdepartementet ikke lenger vil fraråde reiser til land og regioner i Europa som unntas fra kravet om innreisekarantene.

Siden grensene stengte 14. mars har Color Fantasy og Color Magic først ligget til kai i Oslo, før skipene de siste ukene har vært et tilbud for cruise passasjerer som ville starte i Oslo og være om bord under hele reisen uten å gå i land i Kiel.

Tyskland er Norges viktigste reiselivsmarked med mange reisende i august og september.
Derfor er beslutningen i regjeringen i dag viktig for Color Line og for norsk reiseliv, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line. Selskapet er den største enkeltaktøren i Norsk reiseliv sjøveien med en stor del av de tyske og europeiske ankomstene til Norge med sine to skip direkte fra Tyskland til Oslo, og SuperSpeed1 og SuperSpeed2 fra Hirtshals til Kristiansand og Larvik.

Smittesituasjonen i Sverige er fortsatt slik at myndighetene avventer en gjenåpning av grensene. – Det innebærer dessverre at Color Lines to skip Color Viking og Color Hybrid mellom Sandefjord og Strømstad inntil videre blir liggende til kai i Sandefjord, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister, norsk eierskap og med norsk hovedkontor

Regjeringen åpner for gradvis oppstart med Color Line tur/retur Kiel28.5.2020 17:43:38 CESTPressemelding

Regjeringen har gitt klarsignal til en gradvis oppstart av Color Lines linje mellom Oslo og Kiel. Næringsminister Iselin Nybø sa i regjeringens pressekonferanse i dag at regjeringen legger til rette for tur/retur gjester fra Oslo, og at dette betyr en gradvis oppstart mot normalisering. Konsernsjef Trond Kleivdal sier at det er en gledens dag for rederiets ansatte og alle gjestene som har ventet på muligheten til igjen å kunne reise med MS Color Fantasy og MS Color Magic.

Color Line vil kunne redde tusenvis av norske arbeidsplasser i reiselivet27.5.2020 13:28:23 CESTPressemelding

En ny analyse fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge viser at inntil 30 000 arbeidsplasser kan gå tapt i reiselivet dersom Norge ikke får på plass nødvendige tiltak for næringen. Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet. Analysen konkluderer med at en åpning av grensene til disse landene vil være det mest kraftfulle enkelttiltaket for å gjenreise reiselivsnæringen i sommer.