Klarna

Nordmenns netthandelsvaner: Tredoblet salg i flere kategorier søndag kveld

Del

Mens nettsalget av bøker, film og musikk i gjennomsnitt er hele 190 prosent høyere på mandag formiddag enn ellers i uken, er salget av smykker og andre accessoirer absolutt høyeste på onsdag formiddag. Det er imidlertid søndag kveld fra klokken 21 til 22 nordmenn netthandler aller mest innenfor fleste kategorier.

Det viser en stor analyse av norsk netthandel i perioden januar til august 2022 som betaling- og shoppingløsningen Klarna har foretatt. De har sett på når på døgnet nordmenn handler mest innenfor hvilke kategorier, og hvilke ukedager dette skjer på. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom dem.

Tredoblet nettsalg av klær og sko og sport og fritid søndag kveld
Søndager, rundt klokken 22, er det tidspunktet i uken hvor netthandelen totalt sett er størst og det netthandles mest i løpet av uken. Sammenlignet med en gjennomsnittstime i resten av uken, tredobler salget av klær og sko, sport og fritid, helse og skjønnhet og hus og hage i denne timen.

– Søndag kveld er da de aller fleste nordmenn handler mest på nett i flest kategorier. De eneste som så langt i år har handlet mest på et annet tidspunkt er aldersgruppene over 66 år. De handler aller mest mandag rundt klokken 13. Denne aldersgruppen skiller seg også ut i alle kategorier ved at de i langt større grad handler mer på nett på dagtid, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Lørdager er den dårligste netthandelsdagen så langt i år
Klart minst netthandlet nordmenn på lørdager. Da ble det brukt 16 prosent mindre penger enn på en gjennomsnittlig handledag så langt i 2022.

Her er noen av de andre funnene fra Klarnas såkalte konverteringskalender, som sier noe om når flest nordmenn har gjennomført kjøp på nett så langt i år, sammenlignet med en gjennomsnittstime i gjennomsnittsuken i perioden:

  • Selv om klær og sko totalt sett handles mest på søndag kveld, da øker denne kategorien med hele 222 prosent, netthandler de i aldersgruppen 18-25 år mest klær og sko onsdag kveld.
  • Nettsalget av underholdning (som bøker, film, spill og musikk) når sin topp mandag formiddag i timen mellom 10 og 11. Da er det 190 prosent høyere enn gjennomsnittstimen ellers i uken.
  • Netthandelssalget av mat og drikke topper seg mandag formiddag. Da øker dette med mer enn 200 prosent.
  • Timestoppen for salg av erotiske artikler i løpet av uken skjer rundt klokken 23 søndag. Da er netthandelen innenfor denne kategorien hele 297 prosent høyere enn gjennomsnittstimen i uken ellers. Minst erotikk handler nordmenn på lørdager
  • Nettsalget av smykker og accessoirer (som klokker, vesker, solbriller og lignende) er på sitt aller heteste onsdag morgen. Da er det hele 331 prosent høyere enn en gjennomsnittstime. 

Lettere å researche seg frem til gode kjøp på søndager

– Det er helt åpenbart at innenfor en del kategorier er det mange nordmenn som tar en tur innom nettbutikken en vanlig arbeids- eller skoledag. Samtidig er det typisk at større innkjøp gjerne gjøres på søndager – ofte etter at de har vært i en fysisk butikk og sjekket på lørdagen. I undersøkelser vi har gjort viser det seg at nordmenn primært liker netthandel for å finne lavest pris og researche sine innkjøp. Dette er nok enklere å få til på en fridag enn fra mobiltelefonen på vei til eller fra jobb, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

 Her er nordmenns netthandelstopper i løpet av uken:

Kategori

Tidspunkt for shoppetopp

Volumøkning*

Bilprodukter

Mandag kl. 21

234 %

Barneprodukter

Søndag kl. 21

273 %

Klær og sko

Søndag kl. 22

222 %

Elektronikk

Søndag kl. 21

203 %

Underholdning

Mandag kl. 10

190 %

Erotiske produkter

Søndag kl. 23

297 %

Mat og drikke

Mandag kl. 11

208 %

Helse og skjønnhet

Søndag kl. 22

221 %

Hus og hage

Søndag kl. 22

264 %

Smykker og accessories

Onsdag kl. 08

331 %

Sport og Fritid

Søndag kl 22

265 %

* Sammenlignet med gjennomsnittsvolum per time for kategorien i perioden januar 2022 til august 2022

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.

Globalt har mer enn 450 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom