Nordmenn vil bruke mindre penger på julegaver

Mye tyder på at den store forbruksfesten uteblir under årets julehandel. Hele 44 prosent av befolkningen oppgir at de vil bruke litt eller mye mindre penger på julegaver, som følge av økte priser og utgifter. Kun sju prosent vil bruke mer. Det kommer fram i en YouGov-undersøkelse, gjennomført på vegne av Lunar.
Norgessjef i Lunar, Eilin Schjetne, tror økte utgifter til strøm, boliglån og matvarer gjør at flere bruker mindre penger på julegaver i år. (Foto: Morten Brakestad)

Den samme trenden ser man i både Danmark og Sverige, der henholdsvis 37 og 41 prosent vil bruke mindre penger på julegaver. Flere indikatorer støtter dette. BankAxept opplyste nylig at pengebruken i butikkhandelen under årets Black Week gikk ned med 1,8 prosent, og i begynnelsen av november spådde Virke en kjøligere julehandel enn i fjor.

I YouGov-undersøkelsen utgjør barnefamilier den største andelen av dem som oppgir at de vil bruke mindre penger på julegaver, mens unge mellom 18–29 utgjør den største andelen av dem som vil bruke mer penger på julegaver.

- Når de faste utgiftene til strøm og boliglån øker og matvareprisene går til himmels, blir det mindre penger til julegaver. I tillegg får de usikre tidene nordmenn til å spare mer, og opparbeide seg en buffer. Mindre pengebruk til julegaveinnkjøp, kan også bety at flere sparer penger ved å gi bort brukt, eller lager julegavene selv, sier Schjetne.

Miljøhensyn endrer ikke handlevanene
Ifølge en YouGov-undersøkelse som ble gjennomføret på vegne av Lunar i fjor oppga 23 prosent at de ville gjøre julehandelen mer miljøvennlig. Miljøbevisstheten var tydeligst hos de unge mellom 18-29, hvor hele 44 prosent ville la miljøhensyn i større grad være bestemmende for julegaveinnkjøpene.

I år er det mye som tyder på at miljøhensyn ikke endrer handlevanene. For sju av ti nordmenn vil ikke miljøhensynet endre seg under årets julehandel. 15 prosent av befolkningen vil la miljøhensyn i større grad avgjøre hvilke julegaver de kjøper i år, men dette veies opp av de 17 prosentene som oppgir at de vil ta mindre miljøhensyn. Til forskjell fra i fjor er det ingen stor forskjell i miljøhensynet i de forskjellige aldersgruppene.

- Vi står midt i en klimakrise, og de fleste er nok enig i at miljøhensyn er veldig viktig. Men når økte utgifter og høyere priser gjør at mange sliter med å få endene til å møtes, vil nok lommeboka i større grad være styrende for gaveinnkjøpene. Med noen små grep kan de fleste kan likevel gjøre julehandelen mer miljøvennlig, sier Norgessjef i Lunar, Eilin Schjetne.

Tips for miljøvennlig julehandel
Med noen små grep kan du sørge for en mer miljøvennlig jul uten at det går ut over julegleden eller julebudsjettet. Bare se på disse tipsene:

Kjøp lokalt og kortreist
Ved å kjøpe lokale julegaver reduserer du CO₂-utslippene knyttet til transport. Samtidig støtter du lokalmiljøet og lokalt næringsliv, og kanskje du også unngår dyre fraktkostnader.

Gi en opplevelse til dem som har det meste fra før
Gode minner kan vare evig. Det kan være alt fra hyttetur til teater.

Selvgjort er velgjort
Med litt kreativitet kan du lage det meste selv. Om du ikke vet hvordan det lages finnes de fleste oppskriftene på nettet.

Kjøp et medlemskap, abonnement eller et kurs
Mange har kanskje en hemmelig drøm om lære seg et nytt språk eller hvordan man blir en bedre sjakkspiller. En personlig spilleliste eller abonnement på en TV-kanal er også gode ideer.

Støtt en god sak
Støtt noe som kan bidra til mindre forurensing, CO₂-utslipp og plast i havene. Da vil veldig mange kunne dra nytte av gaven.

Kjøp noe brukt
Fretex, tise.com, finn.no, antikvariater og bruktmarkeder er gode eksempler på steder du kan gjøre et varp.

Dropp plasten, velg gjenvinnbart
Bruk et handlenett du allerede har og handle varer som ikke er pakket inn i plast. Da unngår du også å betale for plastposene.

Tenk alternativ og minst mulig innpakning
Kanskje du har gammelt papir du kan bruke igjen? Det går også an å bruke avispapir, gaveposer eller striesekker. Bare kreativiteten setter grenser.

Kjøp noe som varer lenge
Her er det bare å være oppfinnsom. Et miljøvennlig transportmiddel som sykkel varer lenge, og gir samtidig litt trim for den lykkelige nye eieren.

Hent varen i butikken, så unngår du transporten
Gå til butikken om du kan, også når du handler på nett. Mange butikker tilbyr smarte klikk-og-hent-løsninger.

Lunar er et fintech-selskap som lar både forbrukere og bedrifter håndtere alt som har med penger å gjøre på ett sted. Plattformen til Lunar håndterer mer enn 500.000 kunder som sparer, bruker og investerer pengene sine. Lunar startet opp i Århus i 2015, og er i dag til stede i både Danmark, Sverige og Norge med over 600 ansatte. I 2019 fikk Lunar europeisk banklisens og er en av Europas raskest voksende utfordrerbanker. Over 70.000 kunder i Norge benytter seg av tjenestene til Lunar, og selskapet er lokalt til stede med kontor i Oslo.