Nordmenn på hjemmeferie ga ny salgsrekord for netthandelen
– Vanligvis har vår bransje en god salgsøkning gjennom våren og sommeren. Det er også tilfellet i år, selv om veksten har vært sterkere enn ellers. Det er helt åpenbart at mange brukte feriepengene på å klargjøre for en sommer hvor mange skulle være mer hjemme, sier netthandelsdirektør hos Maxbo, Kjetil Enger.
Også juni gikk bra. Da ble det handlet hele 71 prosent mer hus- og hageprodukter enn i tilsvarende måned i fjor.
Statistikken er bygd på netthandel gjennom Klarnas betalingsløsninger i kategorien i de mer enn 7000 norske nettbutikkene som benytter deres løsninger. Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden går gjennom Klarnas løsninger.
Det er hovedsakelig produkter til hagen og utemiljøet som har vært ekstra populære i vår og sommer. Mange nordmenn har skaffet seg nye gressklippere, hagemøbler og griller. Salget av maling har også gått bra. Byggevarer til terrassebygging og lignende har også vært veldig populært.
Trend: Kjøper utstyr til hele oppussingsprosjekt på nett
– En trend vi har sett gjennom hele perioden er at kundene har kjøpt utstyr til hele oppussingsprosjektet i mye større grad enn før. Mens de tidligere ofte kjøpte terrassebord først, etterfulgt av skruer og tilbehør, så har de i større grad planlagt prosjektet i detalj og kjøpt alt de trenger med en gang, sier Maxbos netthandelsdirektør.
Koronaepidemien førte til at nordmenn brukt mer tid hjemme. Han tror dette gjorde mange ekstra oppmerksomme på små og store oppussingsprosjekter.
– Når du går hjemme blir det enda mer synlig hva som trengs å fikses. Det er mange listeløse norske rom som har blitt fikset i løpet av de siste månedene.
De som handlet mye online, økte forbruket sitt enda mer
Klarnas markedsdirektør i Norge, Thomas Elvestad, ser våren og sommerens store økninger i netthandel som et tegn på at flere forbrukere finner frem til netthandelsbutikkene.
– Fremfor alt viser statistikken vår at de som allerede handlet mye online økte forbruket sitt ytterligere. Samtidig ser vi også at nye kunder som prøver netthandelen for første gang oppdager hvordan dette fungerer som et godt komplement til fysiske butikker, sier Elvestad.
Maxbos netthandelsdirektør er enig med Thomas Elvestad i hvor viktig det er å være tilgjengelig for kunder i både den fysiske butikken og på nettet.
– Vi har jobbet mye med tjenester som klikk og hent. Dette er en veldig godt benyttet tjeneste blant våre kunder. Vi ser at spesielt de eldre i løpet av koronaperioden har fått opp øynene for denne måten å handle på. Omnikanaltanken er viktig for oss. Det skal ikke være noe forskjell i leveringsalternativer om du handler i fysisk butikk eller på nett, sier Enger.
Stadig flere eldre oppdager online-shopping
- Klarnas statistikk viser at dem over 55 år har økt sin andel av online shopping i hus- og hageproduktkategorien med hele 36 prosent de siste fem årene. Disse utgjør nå en drøy femtedel (19 %) av alle kjøp.
- Aldersgruppen 36-55 år handlet mest til hus og hage i juli. Disse står nå for mer enn halvparten av kjøpene i kategorien.
- Fordelingen mellom kvinner og menn har lenge vært stabil. Kvinner står i dag for litt over halvparten (55 %) av alle kjøp av hjem- og hageprodukter på nettet.
– Vi ser en klar trend generelt med at eldre aldersgrupper står for en økende andel av nettkjøp, og dette gjelder også hus- og hageprodukter. Denne utviklingen har vært enda sterkere i år på grunn av tiltakene under koronapandemien. Sett i et lengre perspektiv handler det nok hovedsakelig om at eldre forbrukere blir stadig flinkere med ny teknikk og begynner å bruke online shopping som et supplement til fysiske butikker, sier Thomas Elvestad.
Handlet mest til hus og hage på nett i nord i juli
Statistikk fra Klarna viser også at det er i de to nordligste fylkene det ble handlet mest hus- og hageprodukter per person i juli. Mens det i Troms og Finnmark ble handlet absolutt mest i hele Norge, med 29 prosent høyere innkjøp per person enn landsgjennomsnittet, er innbyggerne i Nordland hakk i hæl.
– Disse fylkene er ofte å finne på våre oversikter over de ivrigste netthandlerne i Norge. Spesielt i juli handlet de mye til hus og hage. Det kan selvsagt være at det fine været som har vært i Nord-Norge gjør sitt til at både hagen blir rustet opp med nytt utstyr, at huset kan males eller terrassen bygges. I juni, hvor det ble satt varmerekorder på Østlandet, var salget innenfor denne kategorien klart høyere her enn i nord, sier Thomas Elvestad.
Klarnas shoppingindeks (Hus og hage, juli 2020)
Fylke |
Shoppingindeks (per person) * |
Shoppingindeks (salgsvekst juli 2019- juli 2020) |
Troms og Finnmark |
129 |
127 |
Nordland |
128 |
99 |
Møre og Romsdal |
112 |
126 |
Vestfold og Telemark |
107 |
112 |
Innlandet |
103 |
92 |
Viken |
103 |
100 |
Trøndelag |
97 |
99 |
Vestland |
96 |
105 |
Agder |
89 |
100 |
Oslo |
88 |
71 |
Rogaland |
81 |
100 |
* Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandel innen varekategorien Hus og hage i juli 2020. Indeksen er justert i forhold til folkemengde. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet.
Kontakter
Kjetil Enger
Direktør Netthandel
Løvenskiold Handel AS
450 33 921
Kjetil.Enger@lovenskiold.no
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom