Nordmenn på brukthandelstoppen i stor internasjonal undersøkelse

Det viser Klarnas store internasjonale Shopping-Pulse undersøkelse*, hvor handlevaner og preferanser i 17 av de største vestlige landene er kartlagt i 1. kvartal 2023. Hele 3 av 4 nordmenn (74 %) oppgir at de har solgt et produkt brukt. Det er flere enn i samtlige av de andre 16 landene, som inkluderer Norden, Vest- og Sør-Europa, USA, Australia og New Zealand.
– Det er helt åpenbart at mange begynner å merke rentehevinger og inflasjon, og flere ser etter muligheten for å tjene litt ekstra på å selge ting de ikke lenger bruker. Det er spesielt unge under 25 år som er flinke til å selge brukt. Hele 45 prosent flere har solgt brukt i denne aldersgruppen enn blant de som er over 58 år. Her har den eldre generasjonen helt åpenbart noe å lære. Å selge brukt er bra for både lommeboken og miljøet, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Færrest har solgt brukte produkter i USA og Portugal
Lavest salg av brukte produkter er det i USA. Bare hver andre amerikaner har solgt brukte produkter. Deretter følger Portugal (52 %). Langt færre svensker har også solgt brukt enn i Norge (65 %).
Klarna har allerede lansert en egen funksjon i appen sin i Sverige som gjør det enda enklere å videreselge produkter kjøpt gjennom Klarna. Etter planen skal tjenesten også rulles ut i flere andre markeder etterhvert. Her blir bilder og produktinformasjon forhåndsutfylt, så du enkelt kan legge produktet ut på en markedsplass.
Uendret tro på egen fremtidig økonomi: 1 av 5 handler mer brukt enn for ett år siden
Selv om nordmenn har blitt noe mer positive med tanke på fremtidsutsiktene for egen økonomi i 1. kvartal 2023, tror fremdeles de fleste at deres privatøkonomi vil være omtrent lik om ett år som den er i dag (45 %). Sammenlignet med 4. kvartal i 2022 tror 10 prosent flere (34 %) at deres privatøkonomi vil bli bedre, mens en av fem (21 %) tror den vil bli verre ett år frem i tid. Det er 13 prosent færre enn i siste kvartal i 2022. Fremtidsoptimismen er størst blant menn og i aldersgruppen 18-26 år.
– De viktigste driverne bak kjøp og salg av brukte produkter er ifølge nordmenn i undersøkelsen at det er økonomisk smart, men også at det er bra for miljøet. En av fem nordmenn oppgir at de kjøper mer brukt nå enn de gjorde for 12 måneder siden, sier Elvestad.
Halvparten kjøper ikke brukt fordi det er brukt av noen de ikke kjenner
Likevel er det hele 35 prosent av de spurte som aldri har kjøpt et brukt produkt. Spesielt blant dem over 59 år oppgir over halvparten av de spurte (53 %) at de aldri har gjort dette. Den klart viktigste grunnen til at de ikke har kjøpt brukte produkter er at de ikke ønsker å kjøpe et produkt som allerede er brukt av noen de ikke kjenner. 45 prosent av de spurte oppgir dette som grunnen. 44 prosent oppgir også at de ikke handler brukt fordi de ikke stoler på kvaliteten på produktet de kjøper.
- Det finnes mange forskjellige måter å kjøpe brukt på i dag – det skjer ikke bare gjennom markedsplasser hvor privatpersoner kjøper og selger seg imellom. For å hjelpe de som ønsker å spare både miljø og penger, har vi derfor samlet noen butikker som bidrar til en bedre sirkulærøkonomi i vår app. Her kan du handle second-hand, reparerte produkter eller bestille reparasjon av produkter for at de skal vare lengre, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
* Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 17 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q1 2023 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 17 218 respondenter (1013 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 500 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, Frankrike, Italia, New Zealand, Polen, Portugal og Spania.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comBilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarna med ny, smartere prissammenligningstjeneste og automatisk rabatt-søk2.6.2023 07:12:51 CEST | Pressemelding
Nå har den nye og kraftig forbedrede prissammenligningstjenesten Prisguiden flyttet inn på Klarna.no, og vil fortløpende bli tilgjengelig i Klarna-appen for flere og flere brukere de neste dagene.
Oslo og Berlevåg på den norske netthandelstoppen så langt i år3.5.2023 07:08:11 CEST | Pressemelding
Oslo er det fylket i Norge hvor det ble netthandlet mest fra per person i første kvartal 2023. Blant kommunene er det Berlevåg i Troms og Finnmark som er på netthandelstoppen. Her netthandlet innbyggerne hele 50 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen gjorde i årets tre første måneder.
Klarnas globale vårlansering: Ny app med AI-dreven feed, gratis shoppingassistent og nye løsninger for butikker og innholdsskapere25.4.2023 13:30:00 CEST | Pressemelding
En helt ny Klarna-app og smarte tjenester som både hjelper deg å finne det du ønsker og å videreselge det du ikke trenger. Det var blant nyhetene da den globale shopping- og betalingstjenesten i dag hadde sin halvårige Spotlight produktlansering.
Stor Klarna og Reddit-liste: Her er 15 av de mest populære produktene som varer lengst uten å gå i stykker18.4.2023 07:34:45 CEST | Pressemelding
Sandaler fra Birkenstock, termos fra Stanley eller ryggsekk fra JanSport er, uavhengig av kategori, blant de produktene som holder lengst uten å gå i stykker. Det fremgår av en analyse av anbefalingene til mer enn 1,4 millioner brukere av Reddit-forumet «Buy it for Life», blant annet ved bruk av ChatGPT.
Kraftig endring i handlevanene: Rimeligere produkter og mer research6.4.2023 07:18:48 CEST | Pressemelding
Flere nordmenn opplever nå at deres månedslønn varer kortere enn den gjorde for bare ett år siden. Tøffere økonomiske tider har ført til endrede handlevaner og økt bruk av prissammenligningstjenester på nett.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom