Nordmenn på brukthandelstoppen i stor internasjonal undersøkelse

Flere nordmenn har solgt brukte produkter enn i noe annet land viser en stor internasjonal undersøkelse. Hele 3 av 10 er nå også mer interessert i å selge brukt enn de var for ett år siden.

Det viser Klarnas store internasjonale Shopping-Pulse undersøkelse*, hvor handlevaner og preferanser i 17 av de største vestlige landene er kartlagt i 1. kvartal 2023.  Hele 3 av 4 nordmenn (74 %) oppgir at de har solgt et produkt brukt. Det er flere enn i samtlige av de andre 16 landene, som inkluderer Norden, Vest- og Sør-Europa, USA, Australia og New Zealand.

– Det er helt åpenbart at mange begynner å merke rentehevinger og inflasjon, og flere ser etter muligheten for å tjene litt ekstra på å selge ting de ikke lenger bruker. Det er spesielt unge under 25 år som er flinke til å selge brukt. Hele 45 prosent flere har solgt brukt i denne aldersgruppen enn blant de som er over 58 år. Her har den eldre generasjonen helt åpenbart noe å lære. Å selge brukt er bra for både lommeboken og miljøet, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Færrest har solgt brukte produkter i USA og Portugal

Lavest salg av brukte produkter er det i USA. Bare hver andre amerikaner har solgt brukte produkter.  Deretter følger Portugal (52 %). Langt færre svensker har også solgt brukt enn i Norge (65 %).

Klarna har allerede lansert en egen funksjon i appen sin i Sverige som gjør det enda enklere å videreselge produkter kjøpt gjennom Klarna. Etter planen skal tjenesten også rulles ut i flere andre markeder etterhvert. Her blir bilder og produktinformasjon forhåndsutfylt, så du enkelt kan legge produktet ut på en markedsplass.

Uendret tro på egen fremtidig økonomi: 1 av 5 handler mer brukt enn for ett år siden

Selv om nordmenn har blitt noe mer positive med tanke på fremtidsutsiktene for egen økonomi i 1. kvartal 2023, tror fremdeles de fleste at deres privatøkonomi vil være omtrent lik om ett år som den er i dag (45 %). Sammenlignet med 4. kvartal i 2022 tror 10 prosent flere (34 %) at deres privatøkonomi vil bli bedre, mens en av fem (21 %) tror den vil bli verre ett år frem i tid. Det er 13 prosent færre enn i siste kvartal i 2022.  Fremtidsoptimismen er størst blant menn og i aldersgruppen 18-26 år.

– De viktigste driverne bak kjøp og salg av brukte produkter er ifølge nordmenn i undersøkelsen at det er økonomisk smart, men også at det er bra for miljøet. En av fem nordmenn oppgir at de kjøper mer brukt nå enn de gjorde for 12 måneder siden, sier Elvestad.

Halvparten kjøper ikke brukt fordi det er brukt av noen de ikke kjenner

Likevel er det hele 35 prosent av de spurte som aldri har kjøpt et brukt produkt. Spesielt blant dem over 59 år oppgir over halvparten av de spurte (53 %) at de aldri har gjort dette. Den klart viktigste grunnen til at de ikke har kjøpt brukte produkter er at de ikke ønsker å kjøpe et produkt som allerede er brukt av noen de ikke kjenner. 45 prosent av de spurte oppgir dette som grunnen. 44 prosent oppgir også at de ikke handler brukt fordi de ikke stoler på kvaliteten på produktet de kjøper.

- Det finnes mange forskjellige måter å kjøpe brukt på i dag – det skjer ikke bare gjennom markedsplasser hvor privatpersoner kjøper og selger seg imellom. For å hjelpe de som ønsker å spare både miljø og penger, har vi derfor samlet noen butikker som bidrar til en bedre sirkulærøkonomi i vår app. Her kan du handle second-hand, reparerte produkter eller bestille reparasjon av produkter for at de skal vare lengre, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

* Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 17 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q1 2023 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 17 218 respondenter (1013 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 500 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, Frankrike, Italia, New Zealand, Polen, Portugal og Spania.

Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna