
Nordmenn på brukthandelstoppen i stor internasjonal undersøkelse

Det viser Klarnas store internasjonale Shopping-Pulse undersøkelse*, hvor handlevaner og preferanser i 17 av de største vestlige landene er kartlagt i 1. kvartal 2023. Hele 3 av 4 nordmenn (74 %) oppgir at de har solgt et produkt brukt. Det er flere enn i samtlige av de andre 16 landene, som inkluderer Norden, Vest- og Sør-Europa, USA, Australia og New Zealand.
– Det er helt åpenbart at mange begynner å merke rentehevinger og inflasjon, og flere ser etter muligheten for å tjene litt ekstra på å selge ting de ikke lenger bruker. Det er spesielt unge under 25 år som er flinke til å selge brukt. Hele 45 prosent flere har solgt brukt i denne aldersgruppen enn blant de som er over 58 år. Her har den eldre generasjonen helt åpenbart noe å lære. Å selge brukt er bra for både lommeboken og miljøet, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Færrest har solgt brukte produkter i USA og Portugal
Lavest salg av brukte produkter er det i USA. Bare hver andre amerikaner har solgt brukte produkter. Deretter følger Portugal (52 %). Langt færre svensker har også solgt brukt enn i Norge (65 %).
Klarna har allerede lansert en egen funksjon i appen sin i Sverige som gjør det enda enklere å videreselge produkter kjøpt gjennom Klarna. Etter planen skal tjenesten også rulles ut i flere andre markeder etterhvert. Her blir bilder og produktinformasjon forhåndsutfylt, så du enkelt kan legge produktet ut på en markedsplass.
Uendret tro på egen fremtidig økonomi: 1 av 5 handler mer brukt enn for ett år siden
Selv om nordmenn har blitt noe mer positive med tanke på fremtidsutsiktene for egen økonomi i 1. kvartal 2023, tror fremdeles de fleste at deres privatøkonomi vil være omtrent lik om ett år som den er i dag (45 %). Sammenlignet med 4. kvartal i 2022 tror 10 prosent flere (34 %) at deres privatøkonomi vil bli bedre, mens en av fem (21 %) tror den vil bli verre ett år frem i tid. Det er 13 prosent færre enn i siste kvartal i 2022. Fremtidsoptimismen er størst blant menn og i aldersgruppen 18-26 år.
– De viktigste driverne bak kjøp og salg av brukte produkter er ifølge nordmenn i undersøkelsen at det er økonomisk smart, men også at det er bra for miljøet. En av fem nordmenn oppgir at de kjøper mer brukt nå enn de gjorde for 12 måneder siden, sier Elvestad.
Halvparten kjøper ikke brukt fordi det er brukt av noen de ikke kjenner
Likevel er det hele 35 prosent av de spurte som aldri har kjøpt et brukt produkt. Spesielt blant dem over 59 år oppgir over halvparten av de spurte (53 %) at de aldri har gjort dette. Den klart viktigste grunnen til at de ikke har kjøpt brukte produkter er at de ikke ønsker å kjøpe et produkt som allerede er brukt av noen de ikke kjenner. 45 prosent av de spurte oppgir dette som grunnen. 44 prosent oppgir også at de ikke handler brukt fordi de ikke stoler på kvaliteten på produktet de kjøper.
- Det finnes mange forskjellige måter å kjøpe brukt på i dag – det skjer ikke bare gjennom markedsplasser hvor privatpersoner kjøper og selger seg imellom. For å hjelpe de som ønsker å spare både miljø og penger, har vi derfor samlet noen butikker som bidrar til en bedre sirkulærøkonomi i vår app. Her kan du handle second-hand, reparerte produkter eller bestille reparasjon av produkter for at de skal vare lengre, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
* Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 17 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q1 2023 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 17 218 respondenter (1013 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 500 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Irland, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, Frankrike, Italia, New Zealand, Polen, Portugal og Spania.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comBilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: