
Nordmenn mest reiseglade i påsken: Færre vil spare på reise

Dette kommer frem i en representativ undersøkelse* som betalings- og shoppingløsningen Klarna har foretatt i Norge, Sverige og Danmark.
Mens 32 prosent av nordmenn sier at de for det meste skal være på reise i påskeferien, er tilsvarende tall for Sverige 15 prosent og Danmark 23 prosent.
– Det er helt åpenbart at nordmenn i langt større grad enn våre naboland ønsker å tilbringe påskeferien utenfor hjemmet. Langt flere nordmenn skal feriere på fjellet i eget land, men også andelen nordmenn som skal på reise utenfor Norden er høyere enn i resten av Skandinavia, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarna håndterer mellom 30 og 50 prosent av alle netthandelskjøp i Norden, og kartlegger jevnlig trender for å få bedre innsikt i forbrukeratferd og forventninger.
Mens flest nordmenn oppgir de skal til fjells (11 %), skal nesten like mange tilbringe mesteparten av påsken i hytte eller ferieleilighet ved sjøen i Norge (9 %) eller på reise utenfor Norden (8 %). 4 prosent skal tilbringe det meste av påsken i ferieleilighet, hytte eller hotell i Norden.
Reise blant de områdene hvor færrest vil redusere eget forbruk
Ifølge den ferske undersøkelsen er reise blant de store utgiftene som færrest nordmenn ønsker å kutte ned på i år, sammenlignet med hva de brukte i fjor. Drøyt en av tre nordmenn (35 %) skal kutte sitt forbruk til reise i inn- og utland sammenlignet med i fjor.
Til sammenligning oppgir hele 64 prosent av oss at de vil bruke mindre på innkjøp av større kapitalprodukter som bil, båt og hytte. Dette er med det blant de større innkjøpene som flest ønsker å skjære ned på i år.
– Det viser at selv om prisene har økt kraftig og at mange har fått mindre å rutte med, så er feriereiser noe nordmenn prioriterer, og som de er mindre villige til å spare på. Sammen med området sparing og investeringer er reise det færrest oppgir de vil spare på i 2023, sier Elvestad.
Flest vil bruke mer på sparing og investeringer i år
Sparing og investering er det området i Klarnas oversikt hvor flest oppgir de ønsker å bruke mer penger på enn i fjor (26 %). Spesielt aldersgruppen mellom 18 og 26 år (43 %) ønsker å bruke mer penger på dette. Deretter følger kategorien reise – som den som nest flest ønsker å bruke mer penger på i år enn i fjor. Også her er 18-26 åringene i flertall.
– Selv om det klare hovedbilde er at nordmenn flest ønsker å bruke mindre på både reise og annet, viser også undersøkelsen at både inflasjon, økte strømpriser og spesielt økte renteutgifter ulikt i forskjellige grupper, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Dette tror nordmenn de vil bruke mindre eller mer på i år enn i fjor*:
Kategori |
Mindre eller mye mindre |
Mer eller mye mer |
1. Innkjøp av større kapitalprodukter (bil, båt, hytte ol.) |
64 % |
9 % |
2. Oppussingsprosjekter (hjemme, hytte, båt, bil ol.) |
55 % |
13 % |
3. Shopping (klær, sport og fritid, elektronikk ol.) |
50 % |
9 % |
4. Kulturtilbud (kino, teater og konserter ol.) |
49 % |
10 % |
5. Restaurantbesøk og uteliv |
48 % |
10 % |
6. Raskere nedbetaling av lån |
37 % |
19 % |
7. Reise (inn- og utland, helgeturer, lengre ferier) |
35 % |
19 % |
8. Sparing/ investeringer |
34 % |
26 % |
*Den representative undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyseforetaket Dynata for Klarna i februar 2023. 1002 nordmenn over 18 år deltok i den web-baserte undersøkelsen.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comBilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: