Nordmenn har sansen for lokal mat og drikke
Lokalmatprodusentene har hatt store utfordringer de siste årene, men til tross for dette har salget økt fra 11,2 mrd til 11,5 mrd fra 2021 til 2022.

Fredag 25. november fikk landbruks- og matminister Sandra Borch overlevert rapporten på salgstall for lokalmat og drikke for siste år.
- Lokalmatprodusentene har hatt store utfordringer tilknyttet nedstengingen av samfunnet siste årene, og de møter store utfordringer tilknyttet prisstigning og økende grensehandel. Det er gledelig at til tross for dette har salget økt, sa statsråd Sandra Borch under overrekkelsen av salgsrapporten som fant sted på Helmersens Delikatesser i Tromsø.
Nytt i år er at salgskanalene har fordelt seg forskjellig fra tidligere år. Det er en nedgang i salget i dagligvarehandelen og en økning i HORECA og storhusholdningen. Dagligvarehandelen er det store lokomotivet i salg av lokalmat og nedgangen her er på 4,9 %.
- Flere av kjedene har satset på lokalmat og drikke og nå er det viktig at denne satsingen fortsetter, fortsetter Borch.
Nord-Norge er et lyspunkt for salg av lokalmat i dagligvare. Selv om salget går ned her også, har de nordligste fylkene faktisk den laveste nedgangen: bare 1-2 %.
- Her kan søringer lære noe av nordlendinger! Selv om vi vet at presset på kjøpekraften har vært noe mindre i nord, så har likevel vi her i nord vært flinkere til å handle lokalmat og -drikke enn de sørover i landet, sier landbruks-og matministeren.
Samtidig har tallene for HORECA, storhusholdning og direktesalg økt. Dette betyr bl.a. at vi kjøper mer mat og drikke med lokal identitet når vi er ute på reise i Norge eller er på restaurant.
- Å ha lokale heia-gjenger som støtter opp om lokale produsenter i tøffe tider er helt nødvendig for å opprettholde lokale arbeidsplasser, lokal mathistorie og ikke minst – lokale og unike smaksopplevelser, avslutter Borch.
Noen tall fra rapporten
- Totalomsetningen av lokalmat 2021/2022 vs. 2021/2020 har økt med 2,2%.
- Tilbakegangen i dagligvarehandelen er et uttrykk for normalisering av handlevanene bl.a. åpning av grensene høsten 2021 og gjenåpningen av utelivet i starten på 2022.
- Lokalmat går mer tilbake enn matvarer generelt på dagligvaremarkedet: -4,9% for lokalmat og -4,0% for matvarer generelt.
- Salget av øl fra småskalabryggeriene går kraftig tilbake i dagligvarehandelen med 100 mill/-20%.
- Salget av øl fra småskalabryggeriene til utelivet vokser i storhusholdning 2021-2022 med 15%.
- Rapporten viser vekst i lokalmatsalget i storhusholdning for kalenderåret 2021 mot 2020 på 16%.
Fakta om salgsrapporten
Rapporten er utarbeidet av Stiftelsen Norsk Mat i samarbeid med Reiler Consulting. På grunn av ulike rapporteringstidspunkt for ulike tall er måleperiodene noe forskjellig for ulike deler av tallene. Men vi måler likt fra år til år, så for å følge utvikling kan disse tallene sammenlignes. Se mer detaljert forklaring i vedlegget.
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noBilder

Dokumenter
Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Forbrukerne vil ha norsk brød27.1.2023 09:00:44 CET | Pressemelding
Ny forbrukerundersøkelse viser at 60 prosent av forbrukerne legger stor vekt på at brødet er norsk når de handler. 80 prosent mener også at kaller man et brød med norsk navn, så må kornet i melet være norsk. Det er slett ikke alltid tilfelle, og nå tar kornbransjen grep for å øke norskandelen og merke brødet bedre.
Lokalmat fra Vestland, Rogaland og Viken hedret i Berlin26.1.2023 15:45:21 CET | Pressemelding
- Mangfold og kvalitet er stikkord for disse tre lokalmatprodusentene, sa landbruks- og matminister Sandra Borch da is fra Storfjord, ost fra Jæren og havreris fra Viken fikk tildelt Spesialitet under åpningen av Grune Woche i Berlin fredag 20.januar.
Fenalår fra Norge øker eksporten til Frankrike23.1.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
- Utrolig spennende at et så tradisjonsrikt norsk produkt som fenalår nå får enda større innpass på det kresne franske markedet. At et langtidsmodnet lammelår fra Stranda nå gjør suksess i Frankrike, det er vi stolte av, sa landbruks- og matminister Sandra Borch da hun var til stede på signering av ny eksportavtale mellom Fenalår fra Norge/Grilstad og en fransk grossist i Lyon.
Inngår driftsavtale med Netpower7.12.2022 10:35:47 CET | Pressemelding
Stiftelsen Norsk Mat inngår avtale med Netpower Web Solutions AS om å drifte og videreutvikle Kvalitetssystemet i landbruket - KSL og fagsystemet for Nyt Norge, lokalmat.no og Spesialitet.
Viken størst på lokal mat og drikke27.11.2022 17:05:29 CET | Pressemelding
Lokalmatprodusentene har hatt store utfordringer de siste årene, men til tross for dette har salget økt fra 11,2 mrd til 11,5 mrd fra 2021 til 2022. Viken er fremdeles det største fylket på salg av lokal mat og drikke med en omsetning på 1,31 mrd.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom