Nordmenn er mer fornøyd med radiotilbudet enn i fjor
63 prosent er ganske eller svært fornøyd med radiotilbudet generelt, ifølge undersøkelsen, som ble gjort i september i år. Det er en betydelig forbedring fra i fjor, da 55 prosent svarte det samme. 2019 var første gang Medietilsynet undersøkte nordmenns tilfredshet med radiotilbudet.
I tillegg til at andelen som er fornøyd øker, er færre misfornøyd. 13 prosent svarte at de er ganske eller svært misfornøyd med det totale radiotilbudet, og det er en reduksjon på fire prosentpoeng fra 2019.
– Tallene forteller at folk blitt mer tilfreds med radiotilbudet det siste året, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Fortsatt noe misnøye med dekning og mottaksforhold
Undersøkelsen viser også at folk er mer tilfreds med innholdet i radiosendingene, antall kanaler, dekning og mottaksforhold enn forrige gang undersøkelsen ble gjort, i første kvartal 2019.
58 prosent er fornøyd med dekningen eller mottaksforholdene for radio, en økning fra 52 prosent for omkring ett og et halvt år siden. 24 prosent er svært misfornøyd eller ganske misfornøyd, en nedgang på to prosentpoeng fra forrige undersøkelse.
Beregninger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) gjort i 2016 viser at 99,7 prosent av oss har tilgang til NRKs digitale nett, mens 92,8 prosent av det norske folk har tilgang til de riksdekkende kommersielle kanalene. Når det gjelder lokalradio på landsbasis, anslo Nkom i 2018 at cirka 58 prosent har tilgang til lokale DAB-kanaler, mens cirka 69 prosent har tilgang til lokale FM-kanaler.
Folk lytter mer digitalt
FM-sendingene fra de riksdekkende radioaktørene Radio Norge, P4 og NRK ble avviklet regionvis i 2017. Siden har all rikssendt radio i Norge vært digital, mens mange lokalradiokanaler fortsatt sender over FM-nettet.
Undersøkelsen viser at 97 prosent av radiolytterne daglig lytter til radio på minst én digital plattform, som internett, digital-tv, DAB-radio, mobiltelefon eller nettbrett. Det er en økning fra 93 prosent i 2019. Tre prosent lytter bare via FM.
For å høre på radio kan du bruke DAB-radio, FM-radio, digital tv-mottaker, PC, smarttelefon, nettbrett og internettradio. Undersøkelsen viser at antall DAB-radioer øker både i bil og i hjemmet, mens det blir færre FM-radioer. Kantar anslår at det nå finnes omtrent 6,5 millioner DAB-apparater og 2,9 millioner FM-apparater i Norge. Det er en økning på over en halv million DAB-radioer og en nedgang på en halv million FM-apparater siden undersøkelsen i 2019.
– Undersøkelsen bekrefter at digitaliseringen av radiomediet fortsetter, sier Velsand.
Dette mener nordmenn om radiotilbudet
(tall fra forrige undersøkelse i parentes)
Svært fornøyd/ |
Verken fornøyd eller misfornøyd |
Svært misfornøyd/ ganske misfornøyd |
Vet ikke/ |
|
Det totale radiotilbudet |
63 % (55 %) |
21 % (24 %) |
13 % (17 %) |
4 % (4 %) |
Radioinnholdet |
67 % (62 %) |
24 % (26 %) |
7 % (6 %) |
4 % (6 %) |
Antallet radiokanaler |
72 % (67 %) |
14 % (17 %) |
6 % (6 %) |
8 % (10 %) |
Radiodekning/ radiomottaket |
58 % (52 %) |
15 % (18 %) |
24 % (26 %) |
4 % (5 %) |
Radioundersøkelsen ble gjennomført av Kantar på oppdrag fra Medietilsynet i begynnelsen av september 2020. Undersøkelsen viderefører enkelte spørsmålfra Digitalradioundersøkelsen, som ble gjennomført jevnlig fra 2012 til 2018.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom