Nordlys-serien er solgt til Finland!

Da skal forlaget Egmont Kustannus Oy Ab også gi ut Nordlys-serien av Malin Falch. Hittil har Sverige, Danmark, Island, Polen og Bulgaria sikret seg rettighetene til denne populære serien.
I mars kommer den fjerde boken i Nordlys-serien ut i Norge. Bokserien er til nå trykket i hele 200 000 eksemplarer, og vært en bestselger helt siden debuten i 2018.

– Det er utrolig kjekt at alle de nordiske landene nå skal gi ut Nordlys-serien, sier serieskaper Malin Falch.

Alle de tre første bøkene har kommet ut i Sverige og mottar gode anmeldelser og har blitt trykket i flere opplag. I Danmark er bok 1 lansert med stort hell, mens bok 2 skal lanseres til høsten. Island slapp også akkurat bok 1 ut på sitt markedet.

– Vi er stolte og glade over at flere og flere land vil være med på reisen til et eventyrlig nordisk rike. Kanskje særlig våre naboland, siden vår eventyrtradisjon er flettet sammen med fortellertradisjoner i Sverige, Danmark, Island og nettopp Finland, sier redaktør Tonje Tornes.

Hun er sikker på at finske barn også kommer til å kjenne igjen mange av eventyrskikkelsene som dukker opp i Nordlys-universet.

– Vi får stadig henvendelser fra foreldre om at nettopp Nordlys-bøkene var det som skulle til for at deres barn begynte å lese selv. Det er utrolig rørende og flotte tilbakemeldinger å få, sier Tornes.

Et reise til et eventyrlig Norge
Bokserien Nordlys er en portalfantasy med røtter i norsk folketro. Sammen med Sonja kan du bli med på en reise til det eventyrlige Norge. Sonja får en natt besøk av en fremmed gutt, som likevel virker merkelig kjent. Han er fra et magisk rike, og han tar henne med dit. De reiser på nordlyset og kommer til et Norge som ikke er likt noe vi ser til daglig, men som likevel finnes i alle som har sett nettopp nordlyset. En vakker, magisk og berusende reise til Nordens magi.

Nordisk Film kjøpte i 2020 opsjonsrettighetene til Nordlys-bøkene. Det er planlagt flere filmadapsjoner. Bokserien har til sammen et opplag på 200 000 i Norge, og har vært på bestselgerlistene helt siden bok 1 kom ut i 2018.

Nordlys bok 3 fikk en sekser i VG som skriver:
«Falch bruker alt som er typisk norsk i en visuell fest av et fantasiland som kjennes trygt og kjent å være i, selv om hva helst kan skje.»

Som første tegneserie for barn er Nordlys bok 1 nå pensum på lærerutdanningen i Høyskolen i Østfold. Samt en del av det internasjonale forskningsprosjektet: Visuale Language Lab!