Nordlys-rettighetene er solgt til Bulgaria!

Bulgaria blir det første landet utenfor Norden som kjøper rettighetene til Malin Falchs Nordlys-bokserie. Tidligere har både Sverige og Island kjøpt den populære barnebokserien.

I Sverige går salget av Nordlys bok 1 så bra at de allerede har trykket andreopplag av boken, samt at de kommer med både Nordlys bok 2 og den frittstående Nordlys-boken Bjørnar, til høsten.

Det Islandske forlaget Froskúr lanserer Nordlys bok 1 denne høsten, og det samme er planen hos Egmont Bulgaria. Som allerede også har sikret seg rettighetene til Nordlys bok 2!

Stolt serieskaper
– Det betyr veldig mye for meg at vi kan dele Nordlys-eventyret med et land som Bulgaria! Vi er ulike land, med ulike tradisjoner og fortellinger, derfor er jeg veldig stolt av at de tar sjansen på et eventyr så rotfestet i norske myter og sagn, sier serieskaperen bak Nordlys-serien Malin Falch.

Hun håper at dette er første steg til å få Nordlys-bøkene enda mer spredt utenfor de nordiske landene. Et håp som fort kan bli en realitet siden Senter for norsk litteratur i utlandet, Norla, har valgt Nordlys-bøkene som en av satsningstitlene sine denne våren.

– Vi er veldig stolte over at andre land ser hvor gode Nordlys-bøkene er! Og enda mer stolt når bøkene går bra i disse landene, sier barnebokansvarlig i Egmont Kids, Grethe Kristensen.

100 000 bøker i Norge
Den tredje boken i Nordlys serien er nettopp gått i trykken og lanseres i midten av mars måned. Det er da trykket over hundre tusen bøker av Nordlys-serien i Norge.

– Dette er en sensasjon for en tegneserie i Norge! Og det beviser det vi allerede har visst lenge: Nordlys-bøkene har en visuell kraft og fortellermåte som når stadig inn til flere barnehjerter, sier redaktør Tonje Tornes.

Nordlys-bøkenes suksess har også ført til at bok 1 er blitt tatt inn som pensum på lærerutdanningen i Høyskolen i Østfold. Samt at et utdrag fra den kommer i lærerboken «Fabel 8» som er et læreverk i norskundervisningen for 8 trinn.

Prisvinnende bokserie
Nordlys bok 1 – Reisen til Jotundalen – vant både Arks barnebokpris, Pondus-prisen og Barnas bokpris. Både den og Nordlys bok 2 – Vikingene og orakelet – har toppet bestselgerlistene siden de kom ut.

Handlingen i Nordlys er som følger:
Sammen med Sonja blir vi med på en reise til det eventyrlige Norge. Sonja får en natt besøk av en fremmed gutt, som likevel virker merkelig kjent. Han er fra et magisk rike, og han tar henne med dit.

De reiser på nordlyset og kommer til et Norge som ikke er likt noe vi ser til daglig, men som likevel finnes i alle som har sett nettopp nordlyset.