Nordlys-bokserien av Malin Falch er solgt til Danmark!

Samtidig som Nordlys bok 3 gikk rett inn på bestselgerlistene for barnebøker hos Ark og Norli denne uken, ble også rettighetene til serien solgt til Danmark.
Nordlys bok 3 gikk rett inn på barnebok-bestselgerlistene til Ark og Norli denne uken

Nordlys-serien av Malin Falch er denne uken lanseringsklar med sin tredje bok i serien, nemlig «Kråkesøstrene». Bokserien er en portalfantasy med røtter i norsk folketro. Tidligere har Sverige, Island og Bulgaria kjøpt rettighetene til Nordlys-serien. Det er det danske forlaget Turbine som skal gi ut serien.

– Med Danmark ombord så er hele Skandinavia med på reisen til Nordlys, det er veldig inspirerende, sier serieskaper Malin Falch, som også kan røpe at hun allerede er i gang med jobbingen på Nordlys bok 4.

– Malin Falch er et utrolig arbeidsjern. Hun har i tillegg en visjon med serien sin som er ekstremt forfriskende. Med Nordlys rulles det sakte, men sikkert ut et episk univers som leserne blir kjent med gjennom hovedpersonenes opplevelser i denne verdenen. Jeg er stolt og glad for at Egmont har fått være med på denne reisen fra dag en, sier redaktør i Egmont Kids Tonje Tornes.

Nordlys bok 3 - Kråkesøstrene

I den tredje boken av Nordlys kommer det fram nye sider ved den magiske verdenen i Jotundalen. Hvem er fiender og hvem er venner? Og hva er de tre søstrenes store hemmelighet?

Etter en strabasiøs flukt fra Trym og vikingene har Sonja, Bjørnar og Lotta kommet bort fra Espen og de andre trollene, og må fortsette turen til fjellfolket alene. Hos fjellfolket blir de tatt godt imot. Bygda deres er full av praktisk magi og vennlige folk. Likevel får Sonja snusen i at lederen deres, Ravnda, skjuler en mørk hemmelighet.

Basert på norske eventyr og sagn

Bokserien Nordlys er en portalfantasy med røtter i norsk folketro. Sammen med Sonja kan du bli med på en reise til det eventyrlige Norge. Sonja får en natt besøk av en fremmed gutt, som likevel virker merkelig kjent. Han er fra et magisk rike, og han tar henne med dit. De reiser på nordlyset og kommer til et Norge som ikke er likt noe vi ser til daglig, men som likevel finnes i alle som har sett nettopp nordlyset.

Prisbelønt bestselger

Nordlys-bøkene har toppet bestselgerlistene helt siden bok 1 kom i 2018. Egmont har trykket over hundre tusen bøker av serien til nå. Den første boken vant hele tre priser, Arks barnebokpris, Pondus-prisen og Barnas bokpris. Den frittstående boken «Bjørnar – en historie fra Nordlys» er nominert til Kulturdepartementets tegneseriepris. Også i Sverige har bok 1 fått stor oppmerksomhet og kommet i flere opplag. Både Nordlys bok 2 og Bjørnar-boken lanseres i Sverige til høsten.

Våren 2020 er Nordlys-serien valgt ut av Norla – senter for norsk litteratur i utlandet – som en av fokustitlene de vil jobbe med.

Malin Falch!

Serieskaper Malin Falch (f. 1993) kommer fra Trondheim. Hun tok sin utdannelse i San Fransisco på det prestisjetunge Academy of Art University. Der vant hun tre studentpriser, for beste design, beste animasjon og beste bakgrunnsdesign. Falch har tidligere jobbet for spilldesignselskapet Zynga Inc., men sa opp jobben for å flytte til Norge og jobbe med Nordlys-serien.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Boktrailer for Nordlys bok 3

Nordlys-rettighetene er solgt til fire land: Sverige, Island, Bulgaria og Danmark.
Malin Falch er skaperen av Nordlys-serien.