Nordisk rapport: Lav kunnskap om kreditt blant unge voksne – Klarna med ny satsing for 18-25 åringer
Fra og med i dag får alle kunder mellom 18 og 25 år som bruker et av Klarnas kredittalternativer for første gang, automatisk en film – enten på e-post eller i Klarnas app. Filmen beskriver på en enkel måte, hvordan kjøp på kreditt fungerer, hvorfor det er viktige ikke å handle for mer enn en har råd til, og hvilke langsiktige konsekvenser utbetalt gjeld kan få.
– Selv om 18-25 åringer bare utgjør 13 prosent av Klarnas kunder i Norge og både andelen som får purregebyr og inkasso har blitt redusert kraftig over flere år, er det spesielt viktig at denne aldersgruppen bedre blir satt i stand til å gjøre smartere og mer bevisste økonomiske valg. Det håper vi å bidra med ved å gi dem enda bedre informasjon om kreditt, sier Klarna-sjef i Norge, Geir Østby.
Halvering av purregebyrandel for 18-25 åringer etter flere produktforbedringer
I fjor høst fjernet Klarna en rekke unødvendige gebyrer, økte antall betalingspåminnelser og betalingsfristen sin for fakturakjøp. Målet med forbedringene er å sette en ny og mer bærekraftig og forbrukervennlig standard i kredittbransjen. Det har trolig medvirket sterkt til at andelen norske 18-25 åringer som mottok et purregebyr etter et fakturakjøp, gikk ned til 6,89 prosent i fjerde kvartal i 2021. Det er en halvering sammenlignet med samme periode i 2019. Inkassoandelen på denne type kjøp i aldersgruppen har også gått kraftig ned, og var i fjerde kvartal 2021 på 1,03 prosent.
God kontroll på egen økonomi, lavere kunnskap om kreditt og lån
I en stor nordisk undersøkelse blant 18-25 åringer om deres forhold til personlig økonomi, sparing og kreditt, som Ungdomsbarometern har utført på oppdrag fra Klarna, fremgår det at hele 77 % av nordiske unge voksne synes de har god kontroll på egen privatøkonomi. 3 av 4 sparer også regelmessig.
Samtidig er 1 av 3 usikre på hva som skjer om de betaler en faktura etter forfall. 45 prosent er heller ikke sikre på hvordan de regner den totale kostnaden ved å ta opp lån eller kjøpe på delbetaling.
– For mange unge er shopping blant de første møtene de får i livet med en faktura eller en annen type kreditt. Som en ledende aktør på netthandel vil vi gå foran med et godt eksempel, og bli enda tydeligere i vår kommunikasjon, spesielt mot denne aldersgruppen. Velger de for eksempel å handle med faktura for å få produktet før de betaler for det, skal vi være tydelige på hva det innebærer og hva man som kunde bør huske på, sier Klarna-sjef i Norge, Geir Østby.
Egen nettside i Norge for innsikt og mer åpenhet rundt kreditt
På nettsiden Wikipink vil Klarna i Norge fortsette å oppdatere med ny betalingsstatistikk, for både 18-25 åringer og de øvrige aldersgruppene. Målet med nettsiden er å bidra med informasjon til en mer åpen og faktabasert diskusjon om forbrukslån og kreditt, og sette en ny og mer forbrukervennlig standard i kredittbransjen.
Kontakter
Geir ØstbyNorgessjefKlarna Norge
Tel:+47 958 99 672geir.ostby@klarna.comBilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom