Nordisk rapport: Lav kunnskap om kreditt blant unge voksne – Klarna med ny satsing for 18-25 åringer
Etter produktforbedringene Klarna gjorde i fjor har andelen unge voksne som får purregebyr etter fakturakjøp gått kraftig ned. Samtidig er 18-25 åringers kunnskap om kredittkjøp lav. Klarna fortsetter sitt langsiktige forbedringsarbeid for et mer bærekraftig kredittmarked – nå med et spesielt fokus på denne aldersgruppen.

Fra og med i dag får alle kunder mellom 18 og 25 år som bruker et av Klarnas kredittalternativer for første gang, automatisk en film – enten på e-post eller i Klarnas app. Filmen beskriver på en enkel måte, hvordan kjøp på kreditt fungerer, hvorfor det er viktige ikke å handle for mer enn en har råd til, og hvilke langsiktige konsekvenser utbetalt gjeld kan få.
– Selv om 18-25 åringer bare utgjør 13 prosent av Klarnas kunder i Norge og både andelen som får purregebyr og inkasso har blitt redusert kraftig over flere år, er det spesielt viktig at denne aldersgruppen bedre blir satt i stand til å gjøre smartere og mer bevisste økonomiske valg. Det håper vi å bidra med ved å gi dem enda bedre informasjon om kreditt, sier Klarna-sjef i Norge, Geir Østby.
Halvering av purregebyrandel for 18-25 åringer etter flere produktforbedringer
I fjor høst fjernet Klarna en rekke unødvendige gebyrer, økte antall betalingspåminnelser og betalingsfristen sin for fakturakjøp. Målet med forbedringene er å sette en ny og mer bærekraftig og forbrukervennlig standard i kredittbransjen. Det har trolig medvirket sterkt til at andelen norske 18-25 åringer som mottok et purregebyr etter et fakturakjøp, gikk ned til 6,89 prosent i fjerde kvartal i 2021. Det er en halvering sammenlignet med samme periode i 2019. Inkassoandelen på denne type kjøp i aldersgruppen har også gått kraftig ned, og var i fjerde kvartal 2021 på 1,03 prosent.
God kontroll på egen økonomi, lavere kunnskap om kreditt og lån
I en stor nordisk undersøkelse blant 18-25 åringer om deres forhold til personlig økonomi, sparing og kreditt, som Ungdomsbarometern har utført på oppdrag fra Klarna, fremgår det at hele 77 % av nordiske unge voksne synes de har god kontroll på egen privatøkonomi. 3 av 4 sparer også regelmessig.
Samtidig er 1 av 3 usikre på hva som skjer om de betaler en faktura etter forfall. 45 prosent er heller ikke sikre på hvordan de regner den totale kostnaden ved å ta opp lån eller kjøpe på delbetaling.
– For mange unge er shopping blant de første møtene de får i livet med en faktura eller en annen type kreditt. Som en ledende aktør på netthandel vil vi gå foran med et godt eksempel, og bli enda tydeligere i vår kommunikasjon, spesielt mot denne aldersgruppen. Velger de for eksempel å handle med faktura for å få produktet før de betaler for det, skal vi være tydelige på hva det innebærer og hva man som kunde bør huske på, sier Klarna-sjef i Norge, Geir Østby.
Egen nettside i Norge for innsikt og mer åpenhet rundt kreditt
På nettsiden Wikipink vil Klarna i Norge fortsette å oppdatere med ny betalingsstatistikk, for både 18-25 åringer og de øvrige aldersgruppene. Målet med nettsiden er å bidra med informasjon til en mer åpen og faktabasert diskusjon om forbrukslån og kreditt, og sette en ny og mer forbrukervennlig standard i kredittbransjen.
Kontakter
Geir ØstbyNorgessjefKlarna Norge
Tel:+47 958 99 672geir.ostby@klarna.comBilder


Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 400 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Med mer enn 5000 ansatte og et aktivt tjenestetilbud i 45 land, er Klarna idag en av de høyest verdsatte ikke noterte fintech-selskapene i verden med en verdivurdering på 45,6 milliarder dollar. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarna passerer 150 millioner kunder: Feirer med globale tilbud i tre dager19.5.2022 13:10:27 CEST | Pressemelding
For å feire at Klarna har passert 150 millioner kunder og 400 000 butikkpartnere globalt, annonserer de nå en tre dagers tilbudsperiode, Dream Deal Days, i samarbeid med noen av verdens mest kjente merkevarer.
Klarna lanserer Virtual Shopping for å gi kundeopplevelsen i fysisk butikk på nett12.5.2022 14:00:46 CEST | Pressemelding
Klarna annonserte i dag lanseringen av sitt nye Virtual Shopping-tilbud i 18 land, inklusive Norge. Nå blir det enkelt for deres mer enn 400 000 tilknyttede butikker over hele verden å ta det beste fra fysiske butikker inn i sine nettbutikker. Allerede fra start har mer enn 300 merkevarer, som Levi’s og Hugo Boss, gått live med den nye tjenesten.
Klarna skal bli global vekstmotor for sine butikkpartnere: Lanserer egen vekstpris for nordiske nettbutikker11.5.2022 14:06:22 CEST | Pressemelding
Samtidig som Klarna satser stort på mer forbrukervennlige og bærekraftige betalingsløsninger, har de investert store summer for å kunne tilby flere markedsføringstjenester til butikker som bruker dem. Med lanseringen av Klarna Growth Awards skal nettbutikker støttes for å fortsette å vokse.
Innbyggerne i Tydal blant dem som har netthandlet mest i Norge så langt i år21.4.2022 07:19:17 CEST | Pressemelding
Bare innbyggerne i Bykle i Agder har handlet mer på nett enn innbyggerne i Tydal kommune i Norge så langt i år. Trøndelag er også blant fylkene hvor det ble handlet mest på nett per innbygger i årets første tre måneder.
Vardø på netthandelstoppen i Troms og Finnmark så langt i 202221.4.2022 07:18:35 CEST | Pressemelding
Vardø er den kommunen i Troms og Finnmark hvor det per innbygger ble handlet mest på nett i de tre første tre månedene i 2022. Fylket er også blant de hvor netthandelen i perioden har vært størst i hele landet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom