Nordisk Bibelmuseum er nominert til årets museum i Europa

Nordisk Bibelmuseum er et av tre norske museer som er nominert til årets museum i Europa av European Museum Forum (EMYA).
Daglig leder, Rune Arnhoff foran Nordisk Bibelmuseum. Foto: Nordisk Bibelmuseum

EMYA har siden 1977 delt ut den ærverdige prisen til europeiske museer som utpeker seg innen innovasjon og kvalitet. Nordisk Bibelmuseum er et av 60 nominerte museer i år. Prisutdelingen foregår i Estland 7. mai.

- Det er en viktig anerkjennelse for oss å bli nominert til denne prisen. Det store arbeidet vi har lagt inn i museet blir nå lagt merke til utenfor Norges grenser, sier daglig leder Rune Arnhoff.

Tre nominerte fra Norge

I tillegg til Nordisk Bibelmuseum er Universitetsmuseet i Bergen og Frammuseet de eneste nominerte fra Norge i år.

- Vi er veldig stolt over å være et av tre norske museer som er nominert av European Museum Forum. Det siste året har vi hatt fokus på digitalisering og tilgjengeliggjøring av museet, legger Arnhoff til.

Innovasjon og kvalitet

Samfunnet utvikler seg raskere enn noen gang. Lærdommene fra de seneste to årene med nedstengning og sosial isolering har vært mange og Nordisk Bibelmuseum har måtte tenke utenfor boksen for å kunne tilgjengeliggjøre museet i ekstraordinære tider.

- Vi startet raskt med utviklingen av alternative metoder for å holde museet i gang. Blant annet økte vi tilstedeværelsen vår på sosiale medier og arrangerte en rekke webinarer. Fremover vil vi fortsette å jobbe med løsninger som gir våre besøkende muligheten til å bli kjent med museet uansett hvor de bor i verden, sier Arnhoff.

Rune Arnhoff
Daglig leder, Nordisk Bibelmuseum
Rune@arnhoff.no

Daglig leder, Rune Arnhoff foran Nordisk Bibelmuseum. Foto: Nordisk Bibelmuseum

Nordisk Bibelmuseum er Nordens eneste bibelmuseum og har en samling på over 6000 bibler.

Blant museets mest verdifulle skatter finner man den svenske Gustav Vasa’s bibel fra 1541, en original Gutenberg-side fra 1450, samt håndskrevne manuskripter fra 1200-tallet.

Museet holder til i lyse lokaler sentralt i Oslo, i Nedre slottsgate 4c.