Norske landskapsarkitekters forening (NLA)

NLAs årbok 2022 er lansert

NLAs årbok 2022 presenterer 62 nye prosjekter fra hele landet. Prosjektene gir et bilde av bredden og kvaliteten innen faget i dag og spenner fra byplanlegging og stedsutvikling til boligområder, skoler og barnehager, representasjonsanlegg, institusjoner, friluftsområder, kirkegårder, parker, byrom, gater og torg til nye Nasjonale turistveger.
Brannveien på Kampen, bydel Gamle Oslo. Landskapsarkitekt: Lala Tøyen. Foto: Kari Tønseth.

Prosjektene viser ulike varianter av landskap vi befatter oss med i hverdagen, hverdagens røde løpere. De bærer oss på kryss og tvers i våre daglige ærend - til arbeid, skole, fritid, fest - eller dit vi kaller hjem.

Mange av årbokas prosjekter viser steder en vil karakterisere som nabolag. Enten som uterom direkte tilknyttet boligprosjekter, eller i utvidet forstand, der alt fra parker, skolegårder, torg, aktivitetsparker, løkka og den lokale skogen, samt gater og stier som forbinder det hele, har en avgjørende rolle i å styrke eller svekke ethvert nabolag. De inkluderer beboerne og løfter kvaliteten på arealene som binder naboer sammen på tvers av økonomi og boligtyper. Dette er kvaliteter som griper direkte inn i folkehelsen, og som krever plass for å bli bra. Men det er ikke kun for oss mennesker de krever plass.

Byøkologi er et tema landskapsarkitekter jobber med og som vil utvikle seg enormt i tiden framover. Samtidig som vi skal ha gode arealer å leve i, er vi nødt til å la være å bygge ned natur, og restaurere og kompensere med ny natur der skaden allerede er skjedd. Det må sikres plass til et velfungerende økosystem med leveområder for insekter, fugler og dyr i de samme arealene som vi lever våre hverdagsliv. Det er vår oppgave som landskapsarkitekter å koble økosystemene og de bygde omgivelsene.

Årboka inneholder også en fagartikkel av Kine Halvorsen Thorén, professor emerita ved NMBU: «Uteområder i skoler og barnehager - barnas viktigste hverdagsarenaer» og i tillegg sammendrag av åtte utvalgte masteroppgaver i landskapsarkitektur, som viser noe av det nyeste studentene er opptatt av: ungdommens byplan, økologisk design, klimatilpassing av norske byers uterom, bekkelangs på Økern, naturbasert overvannsdisponering, sirkulær materialbruk, et landskaps fortelling om tid og den truede naturtypen lyngheilandskap.

Årboka sendes ut til NLAs medlemmer, landskapsarkitektkontorer, alle landets kommuner og en rekke andre offentlige og private institusjoner. Årboka har med sammendrag på engelsk av alle prosjektbeskrivelsene.

Årboka kan bestilles på landskapsarkitektur.no

Bilder

Last ned bilde
Oksenøya boligområde. Landskapsarkitekt: TAG arkitekter. Foto: Morten Rustad/ VJUS.
Last ned bilde
Regnvannskanal i Ulvenparken. Landskapsarkitekt: Landskaperiet. Foto: Tove Lauluten.
Last ned bilde
Ruseløkkveien, Oslo, testbed for økologisk beplantning. Landskapsarkitekt: Asplan Viak. Foto: Åse Holte.
Last ned bilde
Sogevegen om Nutheim. Landskapsarkitekt: Feste Landskap Arkitektur. Foto: Dag Jenssen.
Last ned bilde
Horten indre havn. Landskapsarkitekt: Asplan Viak. Foto: Inger Synnøve Elsness.
Last ned bilde

Om Norske landskapsarkitekters forening (NLA)

Norske landskapsarkitekters forening (NLA)
Josefines gate 32

+47 97519584https://landskapsarkitektur.no/

Norske landskapsarkitekters forening

- er en fagideell interesseorganisasjon for norske landskapsarkitekter med eksamen fra godkjent høyere profesjonsutdanning (masternivå). Foreningen har som formål å fremme utviklingen av landskapsarkitektur og hagekunst og å ivareta standens interesser. Landskapsarkitektprofesjonen er delvis overlappende og tett knyttet opp til arkitektprofesjonen med hensyn til metodiske tilnærminger ved planlegging og prosjektering av fysiske omgivelser på alle plan- og detaljeringsnivå, men har en dypere forankring og spisskompetanse knyttet til planlegging, formgivning og prosjektering av alle typer landskap fra naturlig til urbant landskap.

Følg pressemeldinger fra Norske landskapsarkitekters forening (NLA)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske landskapsarkitekters forening (NLA) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norske landskapsarkitekters forening (NLA)