Ni menn druknet i mai

Fem av totalt ni drukningsulykker i mai skjedde i forbindelse med bruk av fritidsbåt og vannscooter, ifølge Redningsselskapets drukningsstatistikk. 26 av de 28 personene som har omkommet av drukning i Norge så langt i år var menn.
To menn omkom i en vannscooterulykke utenfor Fredrikstad i mai. Søkeforholdene var vanskelige for redningsskøytene og de andre redningsaktørene som deltok i søket etter de ble meldt savnet. Begge ble funnet omkommet dagen etter. Foto: Redningsselskapet/RS «Horn Rescue»

I mai omkom to menn i 30-årene under en tur på vannscooter mellom Fredrikstad og Hvaler. En eldre mann druknet da han havnet i vannet da båten skulle fortøyes i Asker. I Gjøvik ble en mann i 70-årene funnet livløs i vannet i nærheten av båten sin, og i Florø ble en mann i 60-årene funnet livløs i sjøen etter en grunnstøting. I tillegg til ulykkene fra fritidsbåt, omkom også en yrkesfisker i 50-årene etter at båten hans gikk ned utenfor Sørøya.

De tre siste drukningsdødsfallene i mai er registrert under kategorien «Fall fra land» i henholdsvis Bærum, Hornindal og Hammerfest. Her ble menn i 40- til 50-årene funnet omkommet etter å ha havnet i sjøen fra land.

Båt-, bade- og bryggevett

Redningsselskapets drukningsstatistikk viser at rundt 40 prosent av alle drukningsulykker skjer i juni, juli og august.

– Vi håper at så mange som mulig får gode opplevelser på, i og ved vann og sjø i sommer. For å unngå ulykker, er det viktig med godt vannvett enten du er i båt, bader eller på bryggekanten. Tenk sikkerhet på forhånd, løft blikket og pass godt på deg selv og de rundt deg, oppfordrer Tanja Krangnes, leder for fagområdet drukning i Redningsselskapet.

28 drukningsdødsfall fra januar - mai

Så langt i år har 28 mennesker omkommet av drukning. Det er like mange som i 2019, men ni færre enn i 2018. I første kvartal i år var det fire færre drukningsulykker enn fjoråret, mens april og mai hadde fire flere ulykker.

Så langt i år har Redningsselskapet registrert åtte drukninger fra fritidsbåt (inkludert en ulykke med kajakk) og to fra yrkesfartøy. 16 personer har druknet etter fall fra land/brygge og to etter å ha gått gjennom isen.

26 av de 28 som har druknet i år er menn (93 %). Alle som har druknet er 20 år eller eldre.

Flest drukninger i Viken

Én av tre drukninger så langt i år har skjedd i Viken fylke, som består av de tidligere fylkene Østfold, Akershus og Buskerud. Fire av de ni drukningsulykkene i det nye fylket fant sted i mai.

Troms og Finnmark har fire drukningsdødsfall så langt i år, mens Innlandet, Nordland, Vestland og Rogaland har tre hver. To personer har druknet i Møre og Romsdal, mens Agder har én. Pr. 31. mai er det ikke registrert drukningsdødsfall i verken Vestfold og Telemark, Trøndelag eller Oslo.

Fylke

Drukningsulykker

jan - mai 2020

Drukningsulykker

jan – mai 2019*

Troms og Finnmark

Nordland

Trøndelag

Møre og Romsdal

Vestland

Rogaland

Agder

Vestfold og Telemark

Viken

Innlandet

* Tidligere fylker er sammenslått.

Se detaljert statistikk for mai her og i vedlegget.

Redningsselskapets statistikk omfatter fatale ulykker som skyldes drukning. For oversikt over dødsulykker fra fritidsbåt, inkludert de som ikke skyldes drukning, se Sjøfartsdirektoratet.

Drukningstall mai 2020

Vannvett er viktig for å forhindre drukningsulykker i sommer, enten man er i båt, bader eller er på bryggekanten. Foto: Redningsselskapet

Redningsselskapet har levert månedlig nasjonal drukningsstatistikk siden 2017. Mer kunnskap om drukningsulykker er avgjørende for å kunne utvikle treffsikre drukningsforebyggende tiltak, og redusere antall drukningsdødsfall i Norge.