
Nettshopperne vil betale mer for å spare miljøet

- Det er helt logisk at den økende andelen av detaljhandelen som skjer på nett, fører til at også disse må levere på miljø. Det er ikke bare matbutikker og deres leverandører som må redusere bruken av unødvendig plast, emballasje, frakt og liknende. Det må også nettbutikkene gjøre for å tilfredsstille stadig mer miljøbevisste kunder, sier Klarnas markedsdirektør.
Klarna leverer betalingsløsninger til mer enn 5000 norske nettbutikker. Selskapet er den største aktøren innenfor nettbetaling i Norden med mellom en tredjedel og halvparten av hele markedet.
Minst interesse på Sørlandet og blant de eldre
- Ifølge den representative undersøkelsen blant 1004 nordmenn over 18 år oppgir 29 prosent av de spurte at de er villige til å vente eller betale mer for et mer miljøvennlig fraktalternativ.
- Det er dobbelt så mange unge under 30 år som de over 60 år som er villige til å strekke seg lengre for miljøet. Mens 38 prosent av de unge oppgir at de enten kan betale mer eller vente lenger for mer bærekraftig frakt, er bare 19 prosent blant seniorene villige til dette.
- Interessen for mer miljøvennlige fraktalternativ er jevnt fordelt over hele landet. Den eneste regionen som skiller seg ut er Sørlandet. Der er villigheten til å betale mer eller vente lengre på en mer miljøvennlig forsendelse klart lavest (22 %).
Bare 1 av 6 spurte synes norske nettbutikker er flinke på miljø
Bare 1 av 6 mener at norske nettbutikker er bra eller veldig bra til å ta hensyn til miljøet. Nesten halvparten oppgir at de ikke vet hvor gode nettbutikkene er på miljø.
- Både nettbutikker og vi som en stor nettbetalingsaktør må synliggjøre at vi ønsker å forplikte oss på bærekraft. Klarna har derfor lansert en målsetning om å være et klimanøytralt selskap allerede ved årsskiftet. Vi skal også kompensere for den klimapåvirkningen virksomheten vår har, og skal bidra til at FNs bærekraftmål blir oppfylt, sier Elvestad.
Posten: Spennende funn
En av Nordens største logistikkonsern, Posten Bring, synes det er spennende at mange kunder er villige til å betale mer - i ventetid eller penger - for å oppnå en miljøgevinst.
- Vi har jobbet med bærekraft i en årrekke, men merker at det har vært et ekstra fokus på dette i det siste. At kundene er villig til å vente litt lenger på et mer miljøvennlig fraktalternativ gjør arbeidet enklere for oss. Da kan vi for eksempel i enda større grad ta i bruk tog. Samtidig leverer Posten og Bring med sine 1200 elektriske kjøretøy, og vi distribuerer brev utslippsfritt i 49 norske byer. Akkurat nå tester vi for eksempel den første store elektriske varebilen for levering på Svalbard. Bærekraft er noe som er viktig for oss og for kundene våre, sier seniorrådgiver i HMS og samfunnsansvar i Posten Norge, Hege Sagplass.
Resirkulerbar emballasje på vei inn i netthandelen
I en stor europeisk undersøkelse sier tre av fire at deres handlemønster blir påvirket av om butikken bruker miljøvennlig emballasje eller ikke.
- Klarna har nettbutikker i Finland som har tatt i bruk gjenbruksemballasje og lagd et eget retursystem tilpasset e-handel. Her blir så mye som 75 prosent av de resirkulerbare transportplastposene levert tilbake. Disse skal kunne gjenbrukes minst 20 ganger. Denne type løsninger kommer nå også i resten av Europa, og vil sannsynligvis også dukke opp i Norge, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Hege SagplassSeniorrådgiver i HMS og samfunnsansvar
Posten Norge
Bilder




Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: