Netthandelsåret 2021: Nesna i Nordland og Oslo handlet mest på nett
Det viser Klarnas salgsstatistikk fra 2021 og de mer enn 12 000 norske nettbutikkene som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger.
– Den kraftigste veksten innenfor netthandelen gjennom pandemiperioden har vært i Oslo og i nabofylket Viken. I fjor passerte begge disse for første gang Troms og Finnmark – som tidligere var fylket hvor det per innbygger ble handlet mest på nett. Det skyldes ikke at innbyggerne i nord handlet mindre på nett, men at spesielt innbyggerne i Oslo netthandlet langt mer enn før, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
- Gjennomsnittsinnbyggeren i Nordlandskommunen Nesna handlet hele 79 prosent mer på nett enn gjennomsnittet blant alle nordmenn, og er den kommunen i Norge hvor det per innbygger ble handlet klart mest på nett. Deretter følger Råde i Viken (59 % over landsgjennomsnittet), Lærdal i Vestland (47 % over landsgjennomsnittet) og Kvænangen i Troms og Finnmark, Grong i Trøndelag (begge 45 prosent over landsgjennomsnittet).
- Oslo er det fylket i Norge hvor det per innbygger ble handlet mest på nett i løpet av 2021. Der handlet de hele 20 prosent mer enn landsgjennomsnittet. Deretter følger nabofylket Viken, som ligger 6 prosent over landsgjennomsnittet. Minst ble det handlet i Agder. De netthandlet 19 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen i fjor.
- Klarnas salgsstatistikk fra 2021 viser også at forskjellige varekategorier er overrepresentert i forskjellige fylker. Mens innbyggerne i Oslo handlet mer mote og klær enn landsgjennomsnittet, er sport og fritid favorittkategorien i Troms og Finnmark og Trøndelag. Hus og hage er favoritten i Vestfold og Telemark mens underholdning er netthandelsfavoritten i Innlandet.
Nordmenn blant de som er minst interesserte i netthandel i internasjonal undersøkelse
Samtidig viser Klarnas Shopping Puls*, en kvartalsundersøkelse av handlevaner og preferanser i hele 11 av de største vestlige landene, at preferansen blant nordmenn for å handle på nett fremfor fysisk butikk, gikk markant ned i de siste månedene av 2021.Til tross for dette viser statistikk fra Klarna at netthandelen økte med 13 prosent bare i løpet av Black Week i fjor, sammenlignet med året før.
Bare i Østerrike er preferansen for netthandel lavere enn den var i Norge i fjerde kvartal 2021 viser den omfattende undersøkelsen:
- Bare 3 av 10 nordmenn tror de vil gjøre det meste av deres shopping på nett ett år fra nå. Det er markant lavere enn nesten alle de andre landene, som inkluderer USA, Australia, Sverige, Finland og en rekke andre vesteuropeiske markeder.
- Samtidig er nordmenn blant de som oftest bruker mobiltelefonen til å gjøre undersøkelser om et produkt før de kjøper det i en fysisk butikk. Hele 67 prosent oppgir at de gjør dette.
– Det er helt tydelig at nordmenn, kanskje mer enn mange andre nasjonaliteter, virkelig ønsket og savnet å handle mer i fysisk butikk etter en lengre periode med koronatiltak. Samtidig blir skillet mellom fysisk og netthandel mer utvisket. Mange nordmenn gjør research på nett og kjøper i fysisk butikk, eller bestiller på nett og henter i fysisk butikk. Det viktigste for dem er at butikkene og tjenestene de bruker sørger for at de tar mest mulig informerte valg – uavhengig av om kjøpet avsluttes i en fysisk butikk eller på nett, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Søndag og mandag er de største netthandelsdagene
Klarnas tall og undersøkelser for den norske netthandelen i 2021 viser også at søndag og mandag nå er de største netthandelsdagene i Norge. Tidspunktet hvor flest handler på nett er utover kvelden, med en klar topp som skjer rundt klokken 21.
Disse fylkene handlet mest på nett i 2021
Plassering |
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger** |
Favorittkategori*** |
1 |
Oslo |
120 |
Klær og sko |
2 |
Viken |
106 |
Smykker og accessories |
3 |
Troms og Finnmark |
101 |
Sport og fritid |
4 |
Nordland |
100 |
Elektronikk |
5 |
Trøndelag |
98 |
Sport og fritid |
6 |
Møre og Romsdal |
97 |
Elektronikk |
7 |
Vestfold og Telemark |
96 |
Hus og hage |
8 |
Vestland |
94 |
Elektronikk |
9 |
Innlandet |
92 |
Underholdning |
10 |
Rogaland |
83 |
Barneprodukter |
11 |
Agder |
81 |
Elektronikk |
Disse 20 kommunene handlet mest på nett i 2021
Kommune |
Fylke |
Shoppingindeks, per innbygger** |
Nesna |
Nordland |
179 |
Råde |
Viken |
159 |
Lærdal |
Vestland |
147 |
Kvænangen |
Troms og Finnmark |
145 |
Grong |
Trøndelag |
145 |
Tjeldsund |
Troms og Finnmark |
143 |
Stor-Elvdal |
Innlandet |
142 |
Bykle |
Agder |
141 |
Eidfjord |
Vestland |
141 |
Beiarn |
Nordland |
138 |
Lebesby |
Troms og Finnmark |
137 |
Steigen |
Nordland |
136 |
Osterøy |
Vestland |
135 |
Tingvoll |
Møre og Romsdal |
134 |
Lurøy |
Nordland |
134 |
Nordreisa |
Troms og Finnmark |
134 |
Bardu |
Troms og Finnmark |
131 |
Iveland |
Agder |
130 |
Austevoll |
Vestland |
130 |
Kongsberg |
Viken |
129 |
* Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 11 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q4 inneholder innsikt fra en undersøkelse med over 18 000 respondenter (1733 nordmenn), samt Klarnas egen shoppingdata fra mer enn 250 000 nettbutikker i hele verden. Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia og Frankrike.
** Indeks 100 representerer den gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna i perioden 1. januar-31.desember 2021. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i kommunen/ fylket handlet mer eller mindre per person i gjennomsnitt enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
*** Indeksen for “favorittkategori” er regnet ut i forhold til det nasjonale gjennomsnittet, og er ikke nødvendigvis den kategorien som det selges mest av i alt, men som det selges mer av her enn i landet for øvrig.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom