Netthandelen øker på natten: Erotiske leketøy og mat og drikke blir prioritert

Når natten faller på, øker erotiske leketøy sin andel av totalomsetningen med 140 prosent, sammenliknet med salget på dagtid. Selv om det er langt færre som handler etter midnatt, er det enkelte kategorier som utgjør en større andel av totalsalget enn på dagtid. Enkeltkjøpene er også i snitt langt dyrere på natten.

– Vi ser en særlig økning innen varekategoriene erotisk leketøy, tobakk, mat og drikke. Andelen disse kategoriene har av totalsalget er betraktelig høyere på nattestid sammenliknet med resten av døgnet, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Snus og godteri populært

Salg av snus på nett er ifølge Klarnas statistikk en av disse varene.

– Snuskjøp på nett er blitt veldig stort. Bestilling av godteri og annen type mat, som matkasser og lignende, utgjør også en større andel av netthandelen totalt om natten enn på dagtid, sier Elvestad.

Klarna håndterer mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden. I Norge bruker mer enn 6000 nettbutikker deres betalingsløsninger. Selskapet gir kundene mulighet til å motta og prøve varer før de betaler for det.

Unge menn handler mest etter midnatt

Det er statistikk herfra som nå viser nordmenns shoppingvaner om natten. Den viser at kjøp mellom midnatt og klokken seks om morgenen har økt kraftig det siste året. Det er spesielt aldersgruppen 18 til 25 år, og da i særlig grad menn, som er de ivrigste natthandlerne.

– Den økte netthandelen på nattestid henger nok først og fremst sammen med den generelt økte bruken av netthandel fra mobilen. Med denne kan du handle uansett om du ligger i sengen eller sitter i sofaen og ser på tv. Vi har ikke undersøkt hvorfor så mange handler midt på natten, men det kan henge sammen med at mange har mer tid til overs på denne tiden av døgnet. Det handler også om at netthandelen generelt øker, også på nattestid, sier Elvestad

Klær og sko mest populært på natten

Han minner om at selv om relativt små netthandelskategorier som erotisk leketøy og dagligvarer stiger kraftig i prosent sammenlignet med handelen resten av døgnet, er det klær og sko som står for den største andelen av nattsalget.

– Det er helt klart den største kategorien, også på nattestid. Det er også den største andelen målt i omsetning, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Kategoriene som utgjør en større andel av totalsalget på dagtid enn nattestid er produkter innenfor hjem og hage og produkter til barn.

Dette er kategoriene som øker sin andel av totalsalget mest etter midnatt*

Erotiske leketøy +139 %

Mat og drikke +67 %

Klær og sko +30 %

Dette er kategoriene hvor andelen av totalsalget går mest ned etter midnatt*

Hus og hjem -24 %

Produkter til barn -18 %

Sport og fritid -10 %

*Kategorienes andel av totalsalg mellom klokken 00 og 06, sammenlignet med andelen som blir handlet resten av dagen.

Kilde: Klarna

Med mer enn 2700 medarbeidere i hele 17 markeder, er Klarna løsningen for mer enn 200 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.

Ant Financial Group & Klarna announce investment to fuel global cooperation4.3.2020 08:30:00 CETPressemelding

Stockholm- New York, March 4 2020 - Klarna, a leading global payments and shopping provider, is pleased to announce that Ant Financial Services Group, owner and operator of the world’s leading payments and lifestyle platform Alipay, has taken a minority stake in Klarna, as the two companies deepen their partnership to bring more innovative and convenient financial services to consumers worldwide.