Nesten halvering av andelen purregebyr etter Klarnas storsatsing

Bare siden Klarna i september i år gjennomførte fire store produktforbedringer for å sette en ny og mer forbrukervennlig standard i kredittbransjen, har andelen fakturaer i Norge som har fått purregebyr blitt nesten halvert.

Klarnas norske tall indikerer også at antall henvendelser med fakturaspørsmål til kundeservice har gått ned med hele 42 prosent etter at de gjorde sine betalinger mer bærekraftige og forbrukervennlige.

– Disse første resultatene av våre produktforbedringer viser med all mulig tydelighet at det er mulig å gjøre betaling mer forbrukervennlig og bærekraftig og at det er behov for en ny standard i bransjen. Vår dobling av betalingstiden på fakturakjøp og flere påminnelser til kunden om å betale når det nærmer seg forfall adresserer to av de vanligste grunnene til at kunder mottar purregebyr, kort betalingstid eller at de rett og slett glemmer det, sier Klarnas Norgessjef, Geir Østby.

Mer forbrukervennlige og bærekraftige betalinger og kreditter

I lengre tid har Klarna arbeidet med å synliggjøre utfordringene til kredittbransjen ved å kartlegge det nordiske kredittmarkedet og synliggjøre de gjeldende betingelsene som kundene har. Samtidig har de sett gjennom sin egen produktportefølje. Dette resulterte i fire produktforbedringer som har som mål å gjøre Klarna enda mer forbrukervennlig, og samtidig kunne tilby mer bærekraftige betalinger og kreditter.

De fjernet unødvendige avgifter, innførte flere betalingspåminnelser, fordoblet betalingstiden på fakturakjøp, kuttet ut forsinkelsesrente og fjernet muligheten for å ta opp kreditt uten en fastsatt sluttdato, såkalte evigvarende kreditter.

Positive resultater for både kunder og butikkeiere

Bare et par måneder etter at forbedringene ble gjennomført, viser Klarnas tall positive resultater, både for forbrukeren og for butikkene:

• Andelen fakturaer som har fått et purregebyr blant norske kunder, har gått ned med hele 45 prosent.
  • At flere kunder nå betaler sin faktura i tide, samt har bedre tid til å gjøre dette og håndtere sine returer, har også ført til at antall henvendelser til Klarnas kundetjeneste har gått ned. Foreløpige tall viser at det har ført til en reduksjon i antall henvendelser for faktura på 42 prosent med 30 dagers gebyr- og rentefri periode i stedet for 14 dager.

– Håper flere andre i kredittbransjen vil følget etter

– At vi nå har tatt bort evigvarende kreditt som betalingsalternativ i kassen, samt at vi har fjernet alle avgifter på delbetalingsalternativet, innebærer at Klarnas produkter nå i positiv forstand skiller seg fra alle de andre aktørene på dette markedet.  Vi vil ikke at våre kunder skal ta dyre opp dyre og utydelige evigvarende kreditter der gjelden blir større med høye avgifter og renter.  Jeg er veldig stolt over at vi inntar en lederposisjon på dette området og håper flere aktører vil følge etter oss, sier Geir Østby.

Ikke-bærekraftige kreditter gir ikke verdens beste kundeopplevelse

Også blant Klarnas butikker har produktforbedringene blitt tatt godt imot. I en nordisk undersøkelse blant 282 Klarna-tilknyttede butikker oppgir disse at produktforbedringene har vært bra for deres kunder (gjennomsnittssvaret var 4,4 på en skala fra 1-5).

– Det er et generelt stort problem at mange kunder får gjeldsproblemer. Vi hos Nordic Nest vil selvsagt forsøke å motvirke dette. Ikke bærekraftige kreditter samsvarer ikke med vårt viktigste mål – å skape verdens beste kundeopplevelse. Jeg synes derfor det er veldig positivt å se at Klarnas forbedringer faktisk gjør en forskjell og at de gjør det lettere for våre kunder og fatte bedre og mer bærekraftige beslutninger, sier VD for Nordic Nest, Bank Bergström.

Norgessjef i Klarna, Geir Østby

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.